Monday 24 June 2013

Rutin

Baru balik dari kantin.. Smp rmh ja, cuci muka, berus gigi, basuh kaki, buka baju kantin dan tukar kepada yg lebih selesa... Pastu, terus menuju ke katil, on kipas (oh panasnya. Aku rsa sdh tiba masanya psg aircond di bilik ni tp bila ya...).

Aku perlu tidur sejam setiap siang utk memastikan prestasi optimum pada malam hari. Optimumlah sgt, pdhal sma jg tu kalau malam. Energy ckup2 utk mandi, masak yg simple2 dan menonton tv sblm msuk tidur. Patut skg, aku bilas kain dan jemur tp aku rsa aku perlu tidur dlu baru uruskan yg itu.

Skrg ni, stp ptg aku akan ikut laki pg taman di pekan tu utk bersenam. Klu kmrn sb aku uruskan kain2 ku dlu baru tidur, naa hampirla xdpt bangun. Klu x dipaksa, mgkn smp magrib kali tu tidur. Cuti sekolah, aku off senaman sb sibuk dgn kanopi, skg selulit2 ku mulai sdh kelihatan. No! Aku makin tua, badan jgn kasi manja. Nda bermakna tiap hari kita bersenam, teruslah jadi slim tapi badan boleh maintain. Lagipun, bila ptg2 kita keluar peluh, emosi akan lbh jd stabil dan fikiran juga lengang seketika. Fizikal dan mentala dpt release semua tekanan semasa senaman. Jadi di sini, aku menyeru sgt2 kpd yg membaca, buatlah apa cara pun asal kamu keluar peluh paling kurg 30 minit setiap ptg. Ayuh, teman-teman! Hihi.

Bah, aku modop dlu sekejap. Babai.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

4 comments:

QASEEH HATIKU QASEEH said...

Haha...kakak cuci kain memasak mngemas mlm2 tu pn sda keluar peluh..aci ka tu..

Nani said...

Aci jg kak, tp klu kakak buat senaman yg btl lg bagus sb lain hasil kpd tubuh dan perasaan. Lain peluh buat keja rmh, lain peluh senaman. Persayalah sakap sya.. Ceh, kunun. Minta puji. Tp betul kak... Kakak handlelah masa mcmna utk mulakan senaman. Aku x larat bejuging, aku pakai alat senaman sja di taman tu. Yg mcm lari punya jg. Aku push buat paling kurang 1000x kayuhan.

QASEEH HATIKU QASEEH said...

Ujung minggu ja ada free...tp itu pn mcm dugong ja d rmh..mngasi rehat lemak2 dlu sda 5 ari kepenatan d bw bkrja kn..

Nani said...

Haha.. Kakak ba lucu. Kak, beli kita mesin tu. Bkn jenama ogawa pun x kisah asal sja ada bkin bsenam d rmh. Aku pun klu ada duit mau jg beli sb pg pekan tu buang mnyk lg. Klu sibuk xdpt la buat. Klu ada d rmh, time tgu kain beputar dlm misin, buli la kita belari atas mesin hehehe.