Sunday 1 January 2012

Usia dan Kulit Wajah

Tahun baru maka usia pun baru.. Selain daripada kita mensettingkan goal kita untuk setiap tahun, sepatutnya apa yang kita perlu fikirkan ialah kecantikan diri seiring dengan bertambahnya usia..

Aku sejak remaja lagi memang sudah memasang angan2 dan impian bahawa bila dewasa nanti aku akan menjadi perempuan yang cantik hingga ke usia tua jika dipanjangkan umur oleh Allah SWT. Insya Allah...

Aku pernah tulis dalam dairi yang bila dewasa nanti aku akan memakai set penjagaan wajah dari jenama2 yang mahal seperti Clarins dan membayangkan diri begitu jelita diusia 20-an... Hehehe... Kalau nampak iklan2 kosmetik dimajalah2, aku teruja sangat membaca apakah kebaikan produk itu. Dan kegilaan ku membeli majalah Remaja telah memberi aku ilmu facial sendiri di rumah. Pada usia 18 tahun aku suda start facial sendiri. Masa tu aku memang ada set pencuci muka, skrub dan mask sbg bahan asas dalam melakukan facial. Cara2 yang aku biasa amalkan dulu ialah:

1. Cuci muka dengan sabun muka.

2. Stimkan muka menggunakan wap air mendidih ( aku akan tuang air panas dalam besen kecik dan hadapkan muka atas permukaan besen. Tujuannya, wap itu akan melembutkan dan membuka liang roma yang tersumbat bagi memudahkan penyentalan kulit mati, whitehead dan blackhead).

3. Pakai skrub.

4. Pakai mask.

5. Bilas muka pakai toner dan pelembap.

Ok, inilah rutin aku tiap minggu. Alhamdulillah, rutin ini banyak membantu kesihatan kulit. Muka ku mudah diserang jerawat pasir.. So bila ada jerawat yang mengering, muka ku sangat kasar so disanalah peranan skrub untuk mengembalikan kelicinan kulit. (Napa ayat2ku ni skema betul?).

Dalam family aku, terutama mama, bukanlah pengamal ilmu2 kecantikan. Tambahan pula, semasa muda kulit mama memang cantik semulajadi tanpa sebarang masalah. Hanya bila sudah beranak-pinak dan usia meningkat baru nampak masalah kulit mama tapi mana dia kisah.. Aku balik2 nasihat pun nda mau dengar. Cuci muka, dan taruh pelempab pun nda disiplin. Skrub, masker lagilah jauh sekali. Naa, dari situ aku macam takut dengan penuaan pramatang pada kulit. Tambahan lagi kulit ku memang sensitif dan susah dijaga.. So sampai sekaranglah rutin itu masih aku buat sejak usia 18 hinggalah 27 tahun. Sampaikan abis ribuan membeli mesin facial tapi berbaloilah. Walaupun kulit muka ku ndala secantik yang lain sbb kulit memang mudah bermasalah, tapi paling penting, kedutan2 ketara di tempat2 yg familiar macam belum kenampakan dan sepatutnya pada usia ni perlu suda mengamalkan kalogen untuk menentang masalah kulit pada umur 30-an yang mana keanjalan kulit akan mula jatuh menjunam tapi buat masa ni belum lagilah aku start dan kalau aku mau start nanti jenama pilihan suda ada iaitu El-Marino, Elken !

Tentang pemilihan jenama produk ni pula, bezanya jenama di pasaran dan El-Marino, Elken ni ialah produk kalogen yang ada dipasaran tu lepas kita minum dia pandai hilang.. So kena konsisten pengambilannya sepanjang masa jika mau kulit sentiasa ada bekalan kalogen tapi apa yang aku tau El-Marino ni, kalogen yang kita minum akan kekal dalam kulit. Hilang secara semulajadi bukan hilang kerana cara kalogen itu dihasilkan sebelum dijual. Lain company lain cara buatkan, naa itulah kelainan Elken.

Aku bukan taksub sangat dengan produk Elken, tapi sebelum dia buat produk dia akan kaji kenapa produk dia lebih baik dari produk yang sedia ada... Selagi dia bukan terbaik dalam pasaran Elken nda akan buat produk itu. Itu memang prinsip dia. Dan dia cari produk bukan sekitar Malaysia tau, dia akan cari seluruh dunia, pilih semua yang terbaik, buat perbandingan dan akan ambil yang terbaik dari yang terbaik! Memang baik punyalah! Sebab itu harga agak mahal tapi kualiti memang nda buli cakaplah.

Lagi satu Elken punya cara sebelum dia pasarkan produk, dia ambil masa yang lama untuk kenalpasti produk itu betul2 terbaik. Selepas produk itu dibuat, orang dalam akan mengamalkan dulu produk itu untuk membuat testimoni, barulah dijual secara rasmi. Dia bukan upah siapa2 untuk test produk tu. Tidak perlukan mana2 artis untuk jadi duta walaupun ada artis yang guna produk dia.. Nda perlu balik2 masuk Selamat Pagi Malaysia, Wanita Hari Ini untuk buat publisiti atau pasang banner di setiap tempat untuk promote dia punya barang. Sangat ekslusif. Dan ada diantara produk itu mengambil masa sehingga 2 tahun untuk testimoni sblm dilancarkan.. So itu yang aku trust sgt2 produk Elken.

Ingat lagi dulu ada kawan tanya "kalau Elken tu best sangat kenapa nda pernah keluar tv?". Segala apa barang yang diiklankan di tv tu bukannya semua bagus. Iklan tu berharga beribu-ribu ringgit jadi ada dia kisah produk kau bagus ka nda? Yang dia tau, kau bayar, dia iklan. Itu ja. Sudah famous, seluruh dunia mau beli. Barang laku, stesen tv pun tambah kaya. Atau Elken tiada duit untuk kos promosi bayar tv dan bayar artis jadi duta? Rekod jualan Elken yang baru 16 tahun ditubuhkan, tiap tahun setanding dengan company MLM yang suda 40 tahun di Malaysia. Ratusan juta. (Tiba2 emo..).

Maksudnya di sini, jenama lain bukan nda baik tapi kita mau yang terbaik. (Urm, poyo!). Apapun pilihan ditangan masing2. Hehe..

P/S: Hinggakan panty liner pun, aku hanya guna Elken punya.. Ta' mau jenama lain.. Jenama lain aku akan gatal2 kalau pakai... ( Fanatikkan?). Tapi kegfanatikan terbaru ku, Holika Holika !
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

10 comments:

kakchahjelita said...

saaya jua taksub saangat dengan sesuatu jenama. Saya pilih g terbaik dan saa akkoonssi dgn org yg tbaik. tentang penjagaan wajah, saya guna sabun susu beras. Saya sapu wajah denggan minyak kelapa dara. Saya pakai masker ibu kalogen sminggu sekali. Seminggu dua kali saya buat rawatan spa. Eh rawaan spa kat rumah sendiri je... guna mesin galvanic spa Nuskin. dan saya berubah. lawatlah saya dan baca di sini... http://kakchahjelita.blogspot.com/2012/12/khidmat-spa-bergerak-mobail-spa.html

Nani said...

sya juga buat facial sndri di rumah menggunakan Eternal Beauty, Elken (mesin urut muka)...

MIZA said...

Saya dah pakai produk el marino ni tapi tak ada perubahan langsung. Buang duit je

Nani said...

Kenalah konsistent kak, aku dah makan kolagen jenama Catalyst selama sebulan, 30 paket, blm ada kesan lg. Skg beralih kpd Felinna.

Unknown said...

Elken is different.sbb kolagen lsin hnya blh tmbhkn kolagen shj..tp el marino bkn hnya tmbhkn kolagen tp memusnahkn enzim yg akn memusnskn kolagen kita jgk...so itulh kelebihnnya berbnding yg lsin..sy pun tk berani nk cuba sebarang jenama..

Mrs Pia said...

Salam sis.. sy sdang mncari buyer untuk Eternal beauty massaging yg sy beli thun lpas.. sbb sy jual coz sy jarang guna n bz ngn keje2 yg blambak..smpai rumah je lpas mndi n mkn,jge bby so xde mse.. if sis brminat contact sy kt no ni 0177808079.. ataupon ade membe2 yg nk ker.. harga boleh runding .. =)

Mrs Pia said...

Salam sis .. sy sdang mncari buyer utk Eternal beauty massaging.. sy jual coz jrg guna bz ngn keja.. n blek uma pon nk jge ank lgi.. so xde mse.. if brminat contact sy di no 077808079.. mna tau ada membe2 nk kan.. harga boleh runding lgi .. =)

Anonymous said...

miza ni selalu terjumpe komen dia kat mana2 kondem produk eklen... tergugat ke hapa... pakar dah kata bagus napa ngak puas hati...

Nani said...

setakat ni EB tak pernah kecewakan sya.... mmg dah x pnh buat facial kat salun... dah cuba ka? tp selalunya org malas nak pakai. sya nsdri jarang pakai kalau dah sibuk tapi sya mmg tak akan lepaskan EB sya...

farahloh.fl.ff@gmail.com said...

Emm.. nak ceta ckit psl kolagen ni.. sblm ni sya da try kolagen shaklee..emm mmg bgs.. tp mahal.. cam x berbaloi.. 15sachets rm250 for member.. akan nmpk kesan dlm 4 box dlm 2 bulan.. sya amik 4 box tuk 2 bln.. mmg bgs.. kuar rmh pn x pya pkai mekap.. pwder face pn x perlu.. semakin putih, jerawat pn x mo ingap da kat muka, lingkaran hitam bwh mata pn x ketara.. btl uolz.. tp mna tahan 2 kotak tiap2 bln.. rm500 gink mna ko cri.. aduiii.. pas tu msuk bln ketiga sya bli skotak ja.. selang seli la mkn smpai sbulan.. skin stil smooth.. tp x brpa putih da.. bila da bln keempat naik jerawat n muka pn kuar bintik2 itam.. aduiii.. hancurr.. risau la kan x kan nak ambil 2 kotak g kolagen tu.. pokaiii kita.. huhuhu.. sya stop mkn slama sbulan.. x lma pas tu ada kwn bg tgk katalog frm elken.. baru laa sya tau elken ni rupanya ada jual kolagen ga.. x pena tau slama ni.. huhu.. mmg la pena dgr elken brand tp dgr2 product dia mahal2.. tp ni la org ckp indah kabar dri rupa.. x laa mahal sgt ponn.. berbaloi.. so sblm sya cuba el marino blanc.. sya kna buat detox dlu.. sya detox untuk 6 ari.. huhu.. detox ni ilut btul kna ikut berat bdn.. klu brt 60kg kebwh kna detox slama 3 ari ja.. melebihi 60kg kna detox slama 7 ari.. ehehe.. bila da detox slama 6 ari syanpn truss la msuk member elken bli elmarino blanc n vit c.. ahhh.. d sni la bermulanyaa.. huhu.. slama 2 minggu tnpa skip sya amik.. kesan nya nmpk sgt.. jerawat da hampir susut, muka gebu, kulit cerah ckit, lingkaran gelap bwh mata lum ckup cover g.. ehehe.. sya mmg slalu kurang tdo.. huhu..bdn pla rsa sihat ja alhamdulillah.. xda sakit2 sendi.. kulit bdn cerah tauu.. rsa lembut ja kulit bdn n kaki.. sya amik ni el marino blanc n vit c skali sblm tdo.. shari sekali jer sya amik.. jimat sgt uolz.. hhaha.. happy sgt2.. kna igt kwn2.. sblm cuba apa2 supliment misti kna buat detox dlu.. kna ikut brt bdn klu buat detox k.. slesai ja detox anda bole start supliment anda.. tp igt klu mkn kolagen, amik skali ngan vit c lg kebooommmm.. ehehe.. btl x tipu.. sya da cuba.. x ble x amik.. blm cuba blm tau kwn2.. klu nak tau lebih lanjut add sya sharifahloh@yahoo.com