Monday 3 June 2013

Gaduh-Gaduh Dalam Keluarga

Masa kecik2 dlu aku ni budak yg aktif, berani, pintar dan cerdas. Di sekolah aku pintar dan disiplin. Di rumah aku nakal dan aktif. Semasa bermain petang aku aktif dan lasak. Aku berani gaduh dgn org tua, senior2 aku. Waa, klu aku ingat2 punyalah aku ni budak yg cerewet dulu. Adoi. Bila aku tinguk anak aku skg, adala sikit mewarisi sifat mommy dia ni. Aiyak! Itulah bahana budak pintar rasanya.

Selain tu, aku lasak sangat. Bila bermain waktu petang aku suka ikut aktiviti lelaki. Perempuan? Dulu aku duduk di kampung yg terpencil ja. Rmh pun jauh2 dgn jiran lain. Budak2 perempuannya x ramai yg aktif dan lasak mcm aku. Keja drg, masak, basuh kain dan buat keja2 rumah ja. Aku pulak, boleh main guli dgn kwn2 lelaki. Ptg2 bila mandi baru tgl mama basuh kain tu pun masa umur 11 thn. Sblm tu mama ja yg basuh semua, aku tlg masak nasi dan cuci pinggan ja tp klu aku ingat2 aku ndala buat keja bnyk sgt di dapur masa tu. Dan jaga adik la, sb aku anak sulung. Klu bukan main guli, kami mandi sungai dan main bom pasir. Adede.. Best sgt hihi.

Pastu aku jenis yg x mau mengalah dgn lelaki. Aku dgn adik no2 (lelaki) beza umur 3 thn ja. Belajar basikal kami sma2. Dia dlu skit ja pandai bawa basikal sb bila dia sdh pandai aku pun xmau kalah, mesti kena pandai jg. Pastu bawa enjin sangkut. Ni aku rsa aku yg pandai bawa dlu. Apalagi? Ok, bila masuk remaja skit bljr bawa motor pulak. Masa tu aku 14 thn. Smp betumbuk sma adik berebut pegang kunci motor. Sma-sma mau jadi org pentingla katakan. Semua kelebihan adik lelaki aku, aku mau aku pun ada dan aku mau selalu mendahului dia. Entahla, aku rsa aku nda berfikir mcm perempuanla masa tu. Form3 barulah aku stop betumbuk sma adik no2 bila begaduh. Sb masa tu payudara sdh tumbuh sikit, so bila adik pukul kadang kena di dada, na barulah rasa perempuan masa tu...

Ok, pasal gaduh2 pulak. Kami adik-beradik dibesarkan dgn kuat gaduh. Aik, marah skit pap! Dush! Pak! Hahaha. Begurau pun pap! Dush! Juga. Nda berenti selagi tiada antara kami yg menangis kesakitan. Bila sdh geram sangat satu benda yg paling kami naik darah ialah buang beg sekolah dan kasut sekolah. Ini akan jadi kemuncak pergaduhan bila masing2 sdh hot. Hahahaha. Lucu eh! Nasibla nda pakai senjata tajam, tp pakai penyapu adala style lawan pedang gitu hahahaha. Cuma yg bestnya, dgn kawan2 kampung atau sekolah kami nda pandai gaduh pula. Ada pun x la mcm kami gaduh adik-beradik. Yg selalu gaduh bepukul betandang semua tu kami adik-beradik no1-no3. Yg 4-6 tu xda sdh. Drg versi lain sdh. Lgpun yg bapa selalu pukul pun kami yg atas2 tu. Yg bwh2 nda suda. Untung dorg.

Di alam perkawinan pula, suasana tu masih ada. Aku dan suami sejak becinta mmg suka begurau-menyakat satu sma lain. Sblm couple aku panggil dia monyet, padan muka terus jd jodoh. Org selalu ckp, klu kita suka perlekeh/ejek org tu nanti lama2 suka sma dia, aku rsa mgkn betul. Msa di smk, laki aku ni nakal budaknya. Suda nakal, otak lembap belajar haha. Masa tu klu nmpk dia di sekolah, uih! Benci tgk muka samsing dia. Eiiye! Sekali lepasan SPM tersangkutlah pula sb masa tu dia berubah sdh skit. Baik sdh, take care sdh sma org bkn lg pembuli. Masa tu sma2 study di Melaka, aku sdh target cantik punya mau kawin org Melayu tup! Tup! Sma org daerah sndri. Hancus! :p

So bila sdh laki bni, kuat gaduh jgk hihi. Pap! Dush! Tu tiadala, cuma klu dlm gurau2 tu ada jg. Main cubit2, tampar2 atau tendang skit haha. Aku la selalu memulakan keganasan hehe. Bila telampau gaduh (gaduh betul), ada masa tinguk muka benci sgt. Mcm mau ludah2 pun ada tp hikmahnya selalu, kasih syg makin erat. Bgtula selalunya. Pusing2 pun bgtu jg. Kuat2 gaduh pun bila jalan jaranglah nda sama2. Kami antara pasangan yg jarang berjauhan. Paling lama pun setakat ni seminggu. Klu aku becuti di KL, sedih ja jalan sorg tp aku sdg biasakan xpyh sedih2. Kasi biasala enjoy sendiri-sendiri.

Dgn anak pun sma. Anak aku baru 6 thn, mmg buli sgt bawa gaduh. Kalau di rumah rebut channel tv la selalunya jd bkin gaduh. Smp anak aku nangis2. Aku sdh belikan dia portable dvd (tv kecik) utk dia pasang vcd Barbie kegemarannya tp kdg tu mau juga rebut tv besar ngan aku. Kalau abah dia ada, dia x berani, klu kami bedua ja na mmg riuh rumah hihi. Rsa mcm aku jahat dgn anak ja kan, tp the end kami akan bemanja2 dan besayang2 jg la. Xtaula klu dia ada adik nanti dorg jenis yg pap dush ka apa nanti... Tunggu sja la.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments: