Tuesday 25 June 2013

Kamira Camcung!

Mulai tahun ini kalau kamu mau tau, aku jrg sdh post gmbr2 ku di fb. Aik, silap dari thn lalu pula tu. Sb aku ingat lagi masa mendaki gunung Kinabalu mcm satu pic ja aku uplod klu x silap la...

Ya sjk dpt sharing psl uplod menguplod hari tu di fb, yg mana sedikit aurat terdedah pun masi menyumbangkan dosa bila sdh mati (hari tu), na aku btl2 berhati2 sdh dan berfikir bnyk kali sblm menguplod sebarang gmbr di fb.

Lagi satu pada niat. Dlu klu aku menguplod, aku akan ada niat perasan cantik, mau tunjuk bagus dan yg riak2 segalalah punya perasaan. Nah, itu juga salah satu sebabnya. Dan aku ada satu perasaan malu utk berbuat bgtu pada diriku sndri sb aku befikir, kau tunjuk cantik, org lain pun cantik jg. Ei, mcm2lah pikiran. Bila ku meningu gmbr urg yg seksi, bergaya, manja dan menggoda mula2 aku semburu jg tp aku ckp dlm hati "kau pun buli buat begitu tapi ingat, kecantikan kau itu utk siapa, dari siapa dan smp bila? Adakah kau gunakannya hanya utk mgoda?". Haiya, mmg bnyk fkr lah aku ni.

Kenapa kebanyakan org di laman sosial berlumba2 uplod gmbr yg hebat2? Sb xmau kalah. Mau tunjuk jg apa yg dia ada.. Sbnrnya, semua org ada tp yg lain x kelihatan. Ditapuk dan dijaga, kita pula sewenang2 menjaja keajaiban tubuh kita? Aduh, mcm rugi sgt Allah menciptka kita seindah ini (kan?).

Makanya, dgn pemikiran yg sebegitu, aku btl2 control psl uplod-menguplod ni. Klu aku menguplod pun, yg seminima yg boleh. Profile pic aku pun, adakalanya aku pakai mukaku, baby adik ku, dan tgn aku dan anak ku. Itu semua ada simbolik. Bila sja aku gunakan selain dr muka ku, na itu simboliklah tu. Mau tau jg? Bah buli bah.

Slps muka ku, aku pakai gmbr pelamin salah satu costumer ku dlu, simboliknya ya, itulah bisnis ku.

Yg aku pakai pic baby adik ku )g dia duduk mereng pigang hp Camcung mommynya punya tu, tu simbolik yg aku ni mmg xboleh dipisahkan dgn online di hp.

Yg tgn anak ku tu, ia simbolik keakraban antara kami beranak dan tgnnya cumil, gebu sb badannya naik hihi.

Yg skg pakai pic sndri tp pakai sipik tu dan pic ala2 candid? Simboliknya ialah, aku xmau kelihatan menonjol bila sipik itu menutupi wajah ku yg x seberapa ini. Dgn kata lain, "aku insan biasa sama sja mcm org lain di sisiNya".

Pernah dlu kan, aku uplod pic yg.... Ntah lupa sdh mana satu. Mcm biasalah, adala cowok2 dewasa yg mcm menegur2, memuji2... Bkn pula aku rsa bangga kan, mcm rsa bersalah sb mengundang perhatian durg. Adui, na... Dari itu, kurg sdh mau buat posing yg manja2. Klu lps ni ada jg tekeluar gmbr bgtu simboliknya "ya aku insan biasa tidak lepas dari dugaan dan godaan". Hrp ada yg tegur secara baik. Manusia mudah lupa (jgn kata Melayu mudah lupa).

Maka dgn itu, maafkanlah gambar yg ku selitkan di sini.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments: