Tuesday 26 February 2013

Sebagai Manusia Biasa

Tidak terlepas dengan perasaan

Terkilan
Kecewa
Hampa
Sedih.

Banyak sangat benda aku mau capai dlm hidup aku hinggakan menimbulkan konflik antara aku dgn individu lain. Yg paling rapat pulak tu!

Sebab dia nda paham apa yg aku mau dlm hidup aku.

Sebab dia nda paham, apa sepatutnya posisinya dlm keadaan aku begitu.

Sebab dia bukan macam aku.

Dia tiada matlamat, tiada target apa yang harus dia capai dalam hidupnya.

Bagi dia cukupla dapat makan nasi hari-hari, hidup, pastu tunggu mati saja. Ibadat belum tentu lagi ada.

Aku bukan begitu.

Ya nampak sangat aku ni terlalu mengejar kesempurnaan hidup. Bukan, aku cuma mau yg terbaik utk hidup aku sebab ada peluang untuk aku maukan yang terbaik.

Peluang depan mata!

Aku nda bulih ba tutup mata dan pura2 nda nmpk peluang tu.

My God, Allah.

Starting hidup aku nda berapa baik.

Bapak mau aku jadi cikgu, gaji 3k, katanya boleh tlg dia byr keta Prado.

Terpesong jauh hidup aku dari track yang bapa impikan.

Pastu, haaa ni yg x sanggup aku cerita.

Pendek kata aku sdh bnyk kecewakan keluarga.

So itu sebab aku mau tebus!

Ya, aku mau buktikan yg aku ni masih mampu mengubah hidup wpun nda dapat jadi cikgu, nda dapat beli keta prado utk bapa, nda dpt kawin dgn kontraktor kaya! (Salah bapa jg nda carikan aku dlu...).

Sebab aku percaya, rezeki Allah luas. Nda pyh cium tapak kaki org baru buli cari duit. Kalau sejadah pun setahun sekali baru kau cium, apa ka jadah kau mau cium kaki org demi duit?

Manusiakan lg disembah lebh dari Tuhan sendiri? Manusia apa jenis itu?

Petikan kata2 dari Yatt (pelakon yg kepalanya melekat di sejadah pastu insaf terus tutup aurat) ketika dijemput dlm satu majlis anjuran PAS (perhimpunan hijau klu x silap).

Katanya:

Maaf, saya bukan ahli PAS... Saya cuma mahu mencari redha Ilahi...

Sambil dia tersedu-sedu, sebak sangat mengenang dosa2 lama.

Aku pun gitu, aku cuma mahu mencari redha mak bapa, takut nda dpt cium bau syurga. Allah takkan redha dgn aku kalau mak bapa aku nda redha dgn aku.

Aku mau walau sekali drg merasa bangga terhadap aku dan mati dengan dada lapang bila tiba ajalnya lalu masuk syurga krn dpt anak yg diredhai Allah.

Dalam menuju matlamat, ada pula batu penghalang. Mau sja aku singkirkan tapi, tunggulah petunjuk dari Allah. Aku nda berdaya, kepada Allah jugalah aku serahkan setelah berusaha bgni. Semoga dibukakan pintu2 hati orang yg terkunci rapat untuk mencari makna hidup, mencari redha Allah.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments: