Saturday 16 February 2013

Mencari Ilham Di Simpang Mengayau, Kudat Part i

Mula2 mslh mencari tukang rumah mahir, pastu skrg bahan rumah lambat dapat krn kelembapan kewangan dan terkini ketidak sependapatan suami-istri.
Calon tukang sudah ada...

Anytime pembinaan rumah dpt dimulakan tetapi kebingungan terhadap konsep rumah yg belum diputuskan sepenuhnya menyebabkan aku blm bulih membeli bahan binaan. Kalau lantai simin, aku bulih sdh start beli bahan tp kalau kayu jg kena ambil masa sbb lokasi tmpt ambil kayu tu blm mengizinkan. Jalan becak. Maklumlah dlm hutan. Tips membina rumah kayu yang jimat ialah, tempah kayu sinsu dari tukang kayu setempat. Adala tu org2 kampung yg pandai menyinsu, mmg harga kayunya lbh murah dari harga borong di kilang. Mmg jimat. Xpyh tgu title org kaya baru bulih buat rmh batu. Kos bhn mgkn x jauh dari simin tp kos upah nampaknya simin masih mendahului so di sni siapa ada rmh batu boleh dianggap orang mampu.

Tadi aku ada sebut kelembapan kewangankan, tp perenggan seterusnya xda. Hehehe.
Mmg gara2 masalah tu mula2 bajet pembinaan sedia ada sdh ditarik ke hal yg lain tapi aku xmau mengganggap itu sbg mslh utama melain tukang dan konsep rmh.

Tentang duit, aku terlalu optimistik. Biar pun akaun tgh kosong tp aku buli rasakan duit sdg datang... Tu pasal aku boros sb terlalu optimis pasal duit tapi jangan risau langkah2 utk menjamin masa depan sdh mulai aku laksanakan. (Mengasi sng hati sndri tu.)

Back to the track...

Aku pg Simpang mengayau sebab mencari ilham konsep rumah. Orang cakap di sna sdh bnyk penginapan yg comel2. Laki aku menekankan spya konsep rumah diubah.

Aku mau konsep kotej(cottage) tapi laki aku lbh suka rmh tradisional. Sampaikan dia cakap, dia sgt tertarik pada senibina rumah Rungus. Untuk rmh persinggahan aku maula tp utk rmh kediaman aku mau yg lbh dinamik! Nah, keluar sdh bahasa intelek ku. Jaga kau!

rumah tradisional perasaan ku ialah santai tapi aku nda rasa selamat.
Kalau cottage, santainya ada, gayanya ada, kukuh, rasa selamat tinggal di dalam dan menyerlah konsepnya. Dlm rasa kekampungan ada gabungan moden di situ. Nah, itu dia yg aku mau. Aku suka rmh tradisi Inggeris ba. Adei! Jgn kamu ludah saya aa..

Jadi selepas aku belek2 gmbr di Simpang Mengayau tu, aku bepikir. Bagus di kg ku buat rmh kediaman mengikut konsep ku, pastu buat rmh persinggahan di kg laki ku ikut konsep tradisional macam di Simpang Mengayau tu. Dan nti di tepi rmh ku di kg ku, kena buat satu pondok2 rmh Rungus tmpt santai2 waktu ptg menghirup angin yg nyaman. Amboi! Kalah-kalah jutawan sdh angan2 ku ni. Actually, kalau jadi bkin x jg mahal sgt baitu, pelan2la ba.

Kalau bini mau bgni, laki mau bgni bagus bkinlah dua2. Puas hati. Menetap di kg ku, menyinggah di kg nya.

Bah abislah serita ku untuk hari ni. Tunggu ja kamu, masi panjang update menyusul ni psl tu rmh. Hurm, x buli aku simpan. Mau serita juga. Kikikikik.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.










No comments: