Saturday, 2 February 2013

Marilah Berangan Bersama Ku

imaginasi ku sudah jauh perginya.

Fokus ku masih satu iaitu bilik tidur tingkat atas rumah ku.

 Oleh kerana design rumah ala-ala begini...

 atau begini...

juga begini...

Haaa, mimanglah mengasah otak skit.

Mula-mula keluasan rumah ikut kiraan kampung ialah 25x30, tapi oleh krn aku risau pasal mana mau letak kain baju segala macam mau tambah saiz ke 30x40.

Rumah bertingkat, bawah tinggi dinding 10 kaki, tingkat atas 6 kaki plus tinggi bumbung yang ala-ala begini..

Ada ruang dalam bumbung. Nama saintifiknya aku nda tau.
Konsep/susun atur juga hampir begini.
Bahagian kepala ruang ialah katil pastu depan katil ada sofa tempat rehat2 sebelum masuk tidur.
Tepi dinding mau latak meja untuk aku letak laptop dan dikedua2 tepi meja ada rak buku untuk aku susun koleksi buku bacaan dan juga fail2 penting (dokumen diri).
 
Pandangan menghala ke beranda bilik tidur ala-ala gambar ni.
Konsep aku memang terbuka dan dinding kaca.
Adohai, mampu ka RM aku ni?
Rupanya nanti nda 100% macam dlm gambar ni, ni idea saja.
cermin2 ni nanti aku mau pasang langsir nipis warna putih.
Mau buat ala resort skit atau chalet.
Sebenarnya konsep keseluruhan rumah ni ialah chalet dan kayu sepenuhnya.
Nda tau pula kalau tiba-tiba ada keajaiban dapat bajet lebih aku buat rumah batu pula.
bajet rumah ni pun aku nda tentukan berapa, ikutlah sampai mana kemampuan.
Tapi siapa yang nda mau jimatkan?
Memang aku akan kawal juga kos jangan sampai mencecah ratusan ribu.
Kalau boleh tidak sampai 50k pun tapi entahla susah mau cakap...
Kalau kamu mau tau, bajet untuk rumah ni belum ready lagi sebenarnya, berapa yang aku jumpa nanti itulah yang akan tumpah ke rumah ni.
Sama-sama kita tunggu dan lihat.
 





Katil mungkin akan dipasang kelambu2 bgni hihi cuma warnanya belum ditentukan lagi tapi kalau buat macam dalam gambar ni pun mngancam juga kan? Dinding tu nda lah. Dinding aku pakai papan yang ada gigi tu. hm, nda taulah berapa sudah harganya skg. Cat varnis ja la ni.
 
Rasa macam makin jauh angan-angan aku ni...
Ya, Allah permudahkanlah dan makbulkanlah... Amin.

 

3 comments:

SimplySeoul said...

Ngam sudah ni kak. cantik. insha Allah ada usaha nda ke mana impian tu. mudah2an kak and husband dimurahkan rezeki, di permudah semuanya. kalau boleh lagi baik dari impian kak sendiri.

tp kan kak bab kaca tu mgkin kak mau consider sikit. tu hari aunty sa bikin rumah juga, tapi tukang tu nda galak sangat kalau byk kaca2, senang pencuri bertamu. nanti kak mau tinggal rumah pun bimbang2.

apa pun. all the best kak.

Nani said...

btl juga la hmm kena fkr ni tau hehe. thanks anne. tpaksa psg grill klu mau lbh slmt.

Nani said...

btl juga la hmm kena fkr ni tau hehe. thanks anne. tpaksa psg grill klu mau lbh slmt.