Saturday 11 February 2012

Gout Tiada, Alahan Datang Pulak !

Hai, kawan-kawan.
Hari ini hari Ahad, aku mau kongsi pasal penyakit.
Semasa masi belasan tahun, dalam sekitar tingkatan 3-5 begitu, aku selalu rasa sengal-sengal tulang di bahagian betis tapi sehingga kini aku nda atau kenapa dan sengal2 itu sudah hilang.
Pada usia ku 22, selepas 2 atau 3 bulan selepas melahirkan Nadia pada ,ovember 2007, datang pula simptom sakit pada sendi dan pertama kali aku kena dipergelangan tangan kanan. Tangan kanan ku nda buli bergerak aktif kerana sakit sangat. Sebelum tu aku memang selalu sakit2 ringan di bahagian sendi. Adakala di lutut dan bahu. Pada mulanya, aku fikir sakit pergelangan tangan tu akibat salah tidur tapi selepas 3 hari masi nda hilang sakitnya, maka aku pun ke klinik dan disahkan sebagai gout! Aku betul2 terkejut, baru 22 sudah kena gout? Alamak! Sejak dari itu, setiap kali makan udang dan daging, aku akan mengalami sakit sendi. Tahun 2009 barulah masalah ni jarang2 datang kerana aku start makan Elken Spirulina.
Seperti yang kita tau, gout ni memang tiada ubat khas dihospital, terpaksa berpantang jika takut sakit berulang dan berterusan dan itu paling aku bimbangkan. Kan aku ni suka makan? Seafood pula adalah salah satu makanan kegemaran, maka dengan adanya supplement tadi, alhamdulillah izin Allah, gout aku hilang, gastrik hilang, kerap selsema dan batuk pun hilang juga.
Tetapi, pembuka tirai 2012 ni lain pula ceritanya dan ianya mula terjadi semasa kami bercuti di kundasang awal Januari lalu. Simptom gatal2 tiba datang. Ingatkan hanya terkena habuk tapi kini memang sah, bukan habuk! Paling ketara bila makan udang (udang lagi!), gatal akan mula datang sehingga kulit ku kemerahan dan bengkak sedikit pada bahagian yang digaru. Gatalnya berlaku di mana2. Tangan, paha, dada, betis, punggung dan ada masa di *tut*. Aiya :)))). Aku pun hairan, kenapa bila saja aku ada penyakit mesti dari udang duluan? Ya, aku memang suka makan udang hehe. Dan, jangan ambil ringan dengan alahan. Penyakit sekecil2, seringan2 pun kalaulah bole terus rawat secepat maungkin. Hari tu bapa aku alah di bahagian bibir. Abis kupas2 bibir beliau kalau makan seafood, ayam, daging, telur dan segala yang pantang. Mau setahun jugalah beliau langsung nda sentuh makanan tadi, sehinggalah beliau makan Elken Spirulina. Dalam seminggu saja, beliau suda sembuh dan buli makan pantangnya semula. Alhamdulillah, kekayaan Allah SWT.

Ok, untuk info lanjut tentang alahan sila baca hasil penggoogle'an ku di sini www.biovco.com/mkd/memahami-alahan.

5 comments:

kak gojes said...

nani sy pun ada alahan kunun..asal makan udang atau ketam...memang mengampai la sy...pernah sekali tu makan sepit udang tu seja pun..hampir setengah mati suda rasanya...sampai skrg klu teringin mkan ketam atau udang...tahan2 seja...

Nani said...

Nah, aku punya alahan ni mau hentam balik sama Spirulina jak ni. Jgnlah tahan Ti, carilah apa2 supplement yg buli kasi hilang tu.

miya said...

aiyyaa.. rugi tau kena berpantang mkn ni. nasib baik sy blh merakus puas2. jgn jeles.hihi..

miya said...

aiyyaa.. rugi tau kena berpantang mkn ni. nasib baik sy blh merakus puas2. jgn jeles.hihi..

Nani said...

tu lah bah, harap sembuh secepat mgkn. mau makan spirulina la ni balik