Saturday 10 September 2011

Kita ni Buang Dosa Pun Malas

Selalu terjadi selepas solat maghrib aku akan menjauhi segala macam yang boleh membatalkan wudhu kerana malas hendak ambil wudhu yang baru... Pada hal setiap kali kita berwudhu, maka akan keluarlah dosa-dosa kita melalui hujung2 jari... Tu pasal kita ni nak buang dosa pun malas. Allah beri kita segala kebaikan dan rahmat tapi nampak sangat kita terlalu berkira tentang amalan kita.. Janganlah berputus asa kerana Allah memang dah cop kita ni sebagai umat akhir zaman yang sentiasa melakukan dosa... Allah juga tidak pernah bosan menerima taubat dan ibadah kita. Walaupun kejap kita patuh kejap kita lalai tapi Allah sentiasa menerima kita tapi sungguh pun begitu tidak bermakna kita boleh sengaja untuk berlalai-lalai kerana siapa tahu umur kita tak panjang, time tu pulak ialah time kita lalai, siapa yang rugi? Kita juga sedangkan Allah dah beri peringatan sejak dahulu kala.

Sempat baca blog abglan tadi dan aku tertarik dengan kata-katanya


Satu lagi perkara yang ketara yang korang bleh rasa ialah begitu kurengnye aku menjengah dan berblogwalking kat blog korang, berbanding sebelum nih. Senang je nak tau aku datang ke tak, kalau aku tak komen kat entri korang maknanya aku tak datang le tu sebab habbit aku ni suka mengomen dan menyebok. Rasa bersalah sebab korang tetap datang, tetap komen… ingat je korang kat aku ek’… aiyak! !’m sorry…..
Haaa… aku dah mintak maap dah he he. So… bleh le aku malas-malas pas ni wak ka ka!! ngeh ngeh… habit hangat taik ayam aku dah mula melanda diri. Mula-mula dulu rasa aku rasa bleh dok sebaris dengan blogger-blogger hebat, tp bila dah jd blogger ni baru tau bukan senang hu hu. Memang seronok bila tiap-tiap hari blog kita improve dan waktu tu kita makin seronok berblog sampai tertinggal macam-macam perkara pun takpe…
Simple je jd blogger ni, “give more effort… u get more”. Tapi bila lama-lama aku rasa aku nie macam dah jadi hamba blog plak. Patutnya blog nie yang jadi hamba aku or sebagai medium menghubung aku dengan korang. Sebaliknya aku pulak yang hanyut dengan maintain itu ini, analitik, statstistik, seo, pr, alexa, backlink dan macam-macam lagi sampai aku sendiri tak kenal siapa aku.. cis cis cis sungguh tak best.
Korang fikirlah sendiri ok... Isyak dah masuk waktu wa chaw dulu.....

6 comments:

nuranne said...

Saya pun selalu macam tu kak. Kalau boleh 5 waktu disave wuduk. Memang dasar pemalas btul....ish2.

abglan said...

Alamak.. ape le nak tertarik nye Nani, cuma luahan kekecewaan ku.. cewwah!

Cikgu Abah said...

sy dah mcm abg lan...sekarang dah malas update blog...walaupon online tetap tak update...hehehehe...

Nani said...

simply: hehe... tu lah pasal. Adeh, mau sedarkan diri selalu lah tu.

abglan: tertarikla sbb aku pun pernah rsa benda yg sama.

fazil: takde benda yg kita excited nak cerita tu yg malas. yakkan asyik merungut dlm blog kan...

A.s.t.i.n.a said...

Setujuuuuu...

Aku pernah juga addicted bw update blog.. Tapi sejak dua menjak ni jaranggggggg mo sebab sa rasa banyak lagi yang nyata ni tiak tertunai geng.. Seadanyalah kan..

Nani said...

ya.. sukur2 lagi bah As... tapi ok jugalah sbb kau suda famous hehe... jadi skg bole la buat slow2. Aku ni dari blog pertama sampai blog yg baru bgni juga la, tp ada peningkatanla sikit mgkn sbb aku kurg jiwang suda haha... tapi skg ni slow2la juga...