Monday 12 September 2011

Bufday Panjang Kemarin

Aku sangat excited sebenarnya mau sambut hari lahir Panjang walaupun aku tau nda cukup bajet mau buat secara meriah.. Pindah rumah, raya, kena saman, claim belum masuk itulah antara kekangan ku untuk meriah2 (padahal meriah tak semestinya mahal tapi kan aku suda bilang aku suka yang privasi).

Aku sudah plan, mau beli kek kecil, bagi hadiah kecil tapi mau sambut ditempat yang besar tapi hancur sama sekali. Nda tau kenapa, Panjang pula yang malas sebab mungkin penat. Beberapa hari kebelakangan ini dia kena suruh o.t. Turun jam4.3am, balik jam7 turun balik jam9, balik jam1 pagi. Kesian laki aku, epss! Suami aku.

Ok, aku sentap bila dia cakap "kalau kamu mau keluar, kamu naik baslah sama si Cocong (nama panggilan untuk anak aku)". Haih, macamlah aku mau keluar hari ni untuk suka2 diri sendiri. Terus aku pun kecik hati, buat muka tawar hati, mulalah buka laptop dan layan fb atau blog mahu menyejukkan hati sendiri (cuba memahami situasi bahawa dia penat tu yang tiada mood mau keluar). Aku tiada plan B untuk ini, maka kalau dia nda mau, bah biarlah.

Dekat tengahri dia masuk bilik mau sambung tidur dan aku cuba untuk nda ambil kisah. Tiba2 dia call aku bertubi2 (dalam rumah pun bercalling2..). Aku buat nda tau. Lepas tu dia memanggil dari dalam bilik, lama baru aku muncul depan pintu dengan suara yang layu bertanya " k..e..n..a..p..a.." (baca dengan dua harkat setiap huruf). Dia jawab, "baca sms". Aku check, tiada so dia send balik "kalau kamu mau jalan lagi, pigilah bersiap". Cuba teka apa reaksi aku? Salah! Aku sikit pun nda gembira. Terlanjur hati ku tawar tapi selepas membiarkan mesej itu selama beberapa belas minit aku pun bersiap juga walaupun dengan perasaan yang tawar (ph natural suda). Takut kalau aku ingkar, menambahkan lagi rasa penatnya.

Akhirnya kami keluar juga menuju ke 1Borneo kerana niat mau makan steamboat di Jaws Restaurant. Dalam kereta Panjang ceria ja bawa aku sembang tapi aku acuh tak acuh sebab ngantuklah pulak. Sekali sampai tutuplah pulak.. kami sampai jam2 lebih, sekali open balik 5.30pm. Terus makan nasi campur ja di Apple Cafe..

Yang best makan sini, banyak lauk-pauk, murah dan sedaplah bah juga.. Masa membayar, aku berdiri di sebelah seorang lelaki muda yang aku rasa student UMS berdasarkan pemakaiannya..(UMS kan dekat dgn IB). Dia makan nasi lauknya sayur dan telur goreng ja. Aduh, kesian, mungkin mau save belanja. Teringat dulu masa study. Bila hampir kekeringan duit, kami makan di warung nasi+telur goreng yang berharga RM1.20 ja. Aku rasa macam mau tolong bayar ja nasi budak tu tadi... Ok, next time la.

Lepas makan, kami bawa anak main game dengan kami sekali bergame bersama... Best wooo! Tapi lepas ni Panjang mau main bola dan dia berjanji lepas main bola akan datang balik untuk tujuan steamboat. Tadi aku mau beli kek tapi Panjang nda mau. Kalau ikutkan hati aku memang mau marah sebab, sepatutnya hari ni biarlah dia spent time untuk family jah bah, jgnlah dulu campur aduk dengan hobi tapi malaslah mau protes. Followkan ja lah. Kami pg Kg. Likas sbb dia main di padang Saga. lepas dia abis main, kira mau suda pi 1B balik tapi aku hilang mood suda pi sana. Akhirnya kami pi Anjung Selera, Tg. Lipat dan makan juga steamboat tapi kerana mood suda hilang, aku rasa kemarin adalah bufday suami aku yang langsung tidak bermakna. Ok, stop! Lu fikirlah sendiri...




Ini ja aktiviti kami yang aku rasa bermakna.... Nampak anak happy, abahnya happy dan aku lagilah happy kalau nampak semua orang happy.

Isi tersirat entry ini:
Aku suka buat orang gembira tapi aku akan sedih jika orang yang aku mau kasi gembira tu nda gembira.

4 comments:

abglan said...

Biasa la orang lelaki Nani, bab befday ni... silap-silap befday sendiri pun bleh lupa...

Nani said...

masalahnya abglan, kalau tak sambut dia merajuk.. hehe

Norhisham Nordin said...

apapun, happy befday to panjang... semoga panjang umur... bkn kaki jek panjang...

Nani said...

hehe tq sham... semoga umur pun panjang..