Saturday, 10 September 2011

Bila Tiada Astro

Bila tiada Astro, siaran RTM adalah yang terbest dialam maya..
Tapi bila kabel RTM pun tiada, apakah yg lebih best dari itu?
Sejak pindah rumah hampir 2 minggu yang lepas, terasa sangat lain dan bosan.
Sudahlah tiada siaran Astro sebab bil belum byr dan rasanya kabel Astro pun suda rosak, lagi parah kabel RTM pun tak bole pakai, siaran tak terang... Gawat!

Kemarin ke Pekan Donggongon aku dah apply Astro baru menggunakan nama Ghazali @ Panjang... Terus tukar ke Astro beyond tapi kena tunggu 2 minggu... Kenapalah lama sangat? So berikutan dengan itu, si Ghazali teruslah rajin o.t tiap2 malam kerana bosan duduk di rumah. So tinggalah aku dan anak berdua di rumah.

Kesian dengan anak aku, dia tu dahlah jenis yang tak pandai diam. sepanjang hari membebel, bila kita tak layan merajuk dan marah2. Anak aku panas baran, kadang aku sendiri rasa tak boleh handle tapi bila dia dengan mak aku, ok pulak. Aku malas nak layan bila ia mengada-ngada. Bila ingat balik masa aku kecik dulu, aku memang selesa duduk dengan nenek dan aku tak banyak karenah bila dengan nenek. Nenek aku tak pernah pukul aku atau marah aku macam mak aku juga sekarang.Dia tak pandai marahkan cucu apatah lagi nak pukul. Lain dengan mak mertua aku, dia memang penyayang tapi dia pandai marahkan cucu. Kadang kalau dia geram pandai pukul juga tapi jaranglah.

Tu pasal aku memang selesa dengan nenek aku dulu tapi mak ayah tak bagi aku tinggal dengan nenek lagipun nenek bukan Muslim.. Nenek aku lemah lembut. Kalau marah aku pun marah dengan lembut tapi menusuk kalbu (nenek belah mak). Nenek belah ayah aku tak berapa rapat. Kat sini budayanya, anak2 akan lebih rapat dengan family sebelah mak banding sebelah ayah. So aku mulai nak fikir, bila anak aku sekolah nanti biarlah dia tinggal dengan mak. Mungkin senang sikit nak bentuk peribadi dia. Aku tak berapa sabar nak menangani karenah dia. Lagipun, perangai anak aku dah berubah sejak dia tinggal dengan mertua aku dulu. Kat sana budak2 cakap kasar, so anak aku dah banyak masuk pengaruh tu kat dia. Aku berlembut pun macam dia tak boleh terima. Haih! Anak aku bukan saja cakap kasar tapi perlakuan juga kasar.

Macam cerita Upin dan Ipin. Kan dia tinggal dengan nenek dia. Rasa macam best ja. Damai ja hati menonton suasana mereka dalam vcd tu... Rasa macam real sangat.

5 comments:

abglan said...

Nenek memang sayang sangat pada cucu... agaknya bila makin berumur perasaan saang tu makin bertambah.

Fazil Hamid said...

biase la....nenek dgn cucu mmg lembut sgt...ingat mak dgn abah sy garang gile mase sy kecik...tp dgn cucu2 die terlebih lembut...sampai budak2 naik kepala...hehehehe...kite dah tua nanti pon camtu gak kot...

Nani said...

betullah. ayah aku pun garang ja dulu tp skg dah pandai layan cucu. cucu baru 2 ja. mungkin itulah cara kita byr perlakuan kita dgn anak2 kita... tebus pada cucu nanti hehe...

seronok kot layan cucu sbb teringat balik nostalgia membesarkan anak2... bila dah tua2 drg rindu saat itu semula.... Alhamdulillah.

A.s.t.i.n.a said...

Anak sa memang tinggal sama mama sa di kampung geng.. Sobss sobsss... Kl - kuching tu sa punya journey every month..

Nani said...

wah..... tapi adakalanya drg lebih baik bersama nenek sbb kita di bandar ni macam2 hal sampai kdg anak pun terabai... Tahun depan kalau aku perasan sibuk, confirmlah tu anak aku tinggal di kampung.