Saturday 29 December 2012

Entry Salah Post

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

-----Original Message-----
From: nanialing@yahoo.com
Date: Sat, 29 Dec 2012 08:22:50
To: Ladies ChitChat<220301768019872@groups.facebook.com>
Reply-To: nanialing@yahoo.com
Subject: Adakah Aku Penting Diri?

Start 121212 tarikh keramat tahun ini, bnyk btl konflik dalaman dan luaran yang berlaku. Gara-gara satu insiden aku nda betegur sama kedua org mertua dan juga dua org ipar perempuan.

Sejak tu, until now we blm ok sangat like before.

Lama betul hati ni betul-betul mau sejuk. Aku mengelak sebolehnya ada masalah dengan mentua sebab sekali timbul masalah antara kami maka bila-bila masa akan ada gunung berapi yang tunggu masa meletup dalam hati.

Hal menantu mentua ni sangat perlu dijaga tapi kalau sebelah pihak ja fikir, sebelah lagi asik fikir diri yang betul, maka inilah yang berlaku. Aku nda cakap aku betul dan aku nda juga cakap aku salah. Terpulanglah sama dorang menilai.

Selain mentua, aku juga ada sedikit masalah dengan bapa aku sendiri. Aiyo, mau berapa orang bermasalah aku kena hadapi?

Aku cuba melupakan segala masalah dorang dan cuba teruskan kehidupan dan tugas seharian tapi ada pihak yang nda paham. Mulalah membagi tanggapan yang bukan-bukan last2 aku hilang sabar.

Masa Panjang kena sakit dengki (denggi salah eja)dengan automatiknya aku dan mentua perempuan jadi baik, mentua lelaki ja yang masih berat mata mau pandang aku sebab dia ni jenis yang segan-segan orangnya. Dengan ipar masih ada dingin sikit.

Pagi tadi ada kenduri di rmh kakak mertua perempuan tapi aku nda pigi sebab aku belum larat lagi. Aku penat. Dua minggu none stop dengan bisnes, sudah habis sambung terus dengan Panjang kena masuk wad. Energy orang macam aku ni pecut 100m boleh, marathon jgn harap. Kmrn dari jam9 pagi-9 mlm aku basuh alas kerusi 42 helai. Amat lama sebab alas tu berlumpur dan nda kena basuh sejurus siap majlis, tu la degil sangat kotornya. Macam mana mau basuh kalau air di rmh pun putus bekalan, pastu 4 hari aku jaga orang di wad. Aku sudah sangat2 stress sebab penat dan itulah alasan ku nda pg kenduri hari ni sebab hari ni sesi menjemur pula. Kalau kain basuhan nda tejemur hari ni, so di mana mau jamur kain yg lain nanti sebab masi ada berlonggok lagi di sna tu.

Suami mulanya marah juga aku nda pg kenduri tu sebab dia ingatkan aku sudah benci dengan semua family dia, last2 mungkin dia sedar dia sudah salah faham, dia pujuk balik dan minta maaf.

Esok aku sambung lagi basuh kain-kain skalop aku. So aku xtau bila aku bole rileks secara normal. Basuh tu pun, aku pg rmh adik juga dekat Pekan sb di sni masi blm ada air paip.

So klu boleh, aku mau ada orang faham kalau aku belum mau pg mana-mana buat skg ni. Nda payahlah anggap aku ni bukan-bukan. Dan aku mau bgtau kalau kenduri-kendara ni aku memang kurang rajin mau datang, so aku harap ada orang boleh faham juga. Klu family belah aku marah aku nda dtg kenduri dorang, tu aku boleh terima tapi kalau mentua ku mau marah sebab aku nda datang kenduri dorang, tu ralat sikit.

Senang fikir ja ba tu.

Mcm adik ipar aku juga, time kami beradik sibuk di dapur dan dia nda tolong, aku nda anggap bukan-bukan pun. Aku paham dia bukan malas cuma segan dan mungkin nda tau mau buat apa or takut apa yang dia buat nanti nda kena pula sama aku.

Aku pun lebih suka kalau dia nda tolong sebab takut dia serba salah. Bgtu juga kalau aku dtg ke sna, bila aku masak dia memang nda akan sentuh apa pun kerja dapur kecuali basuh pinggan. Bukan sebab dia nda pandai masak atau malas masak tapi dia segan aku ada dan aku nda fikir pun bukan-bukan.

Anggap saja ianya satu penghormatan dari adik ipar kepada kakak ipar. Dia hormat lalu dia segan. Kan simple?

Berlainan dengan situasi ku di sini. Bila aku nda mau bantu di dapur, adalah orang yg masam2 muka.

Bila aku nda mau dtg kenduri, bertalu-talu pertanyaan kenapa nda pigi. Betul-betul aku rasa segala gerak-geri ku dikawal. Aku susah untuk menjadi diri-sendiri. Sebab itu Rasulullah menekankan umatnya untuk sentiasa bersangka baik sesama sendiri. Kalau kita suka bersangka buruk, permusuhan mudah berlaku dan akan banyak silaturahim yang boleh putus.

Aku suka tinggal di sini tapi kalau berlarutan aku diperlakukan begini, aku sudah terfikir untuk lari dari persekitaran begini. Aku mau buat rumah tempat lain. Aku nda mampu sudah menepis sangka buruk orang. Biar aku hidup dengan cara sendiri.

Luahan ikhlas dari blognanialing.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

3 comments:

QASEEH HATIKU QASEEH said...

Sabar nani...mmg bgtu...bkin sakit hati ja kn...sbb tu aku mmg ada gap sm ipar2...x rapat x jg close...mmg ada yg buli dkt2 tgl tp mmg ada baik nya jauh2...klu dkt bsr kuman n jd bsr...cba klu jauh2 bsr gajah pn urg x nmpk....hihi

Aku MamaGlam said...

If can choose, then choose to be urself in ur way then u'll find a happiness in everyway.

Biasalah kalau kes mentua-menantu xsemuanya indah. Tp think positif yg mungkin tuhan sedang menguji kita.

Aku juga ada masalah kes mertua-menantu but i choose to be myself in my way in every way. Tolerate kena lebih. Pedulikan apa dorg sangka or kata psl kita asalkan kita dan suami kita tau apa yg kita ckp dan buat adalah betul dawajar, dat's enuf. Xperlu mo explain lelebih utk positifkn fikiran org yg bersangka buruk coz it's really tired n wasting ur time tho. N u shud know dat kalau org bersangka buruk, melaga-laga, mengaibkan org lain, pasti akan dpt 'habuan' dr Allah swt. So biarkan, buat apa kita nk kongsi habuan tu dgn org mcm tu. Biarla corg je dpt. Hahahaha..

Reminder utk diri sendiri jg ni. Hohohoho.. So m heppi for wat i am in my way.

Nani said...

Hehe... Best2 komen mamaG ni...