Sunday 30 December 2012

Bapa ku dan Menjahit

Pagi tadi sempat kami berbincang pasal mau pg KM (Kota Marudu) mau shoping keperluan sekolah adik-adik dangan mama dan bapa. Adik aku yg bujang tu (si Tinang) pula akan masuk Giatmara pada 2hb/jan dan dia juga mau beli sikit keperluan diri di KM.

Nota: smlm tidur di rumah mama sebab di rmh ku tiada air paip. Masak, mandi, berak pun masalah.

Bapa: bisuklah kita jalan.
Tinang: bisuk aku mau kemas baju sudah.
Bapa: kau mau pigi mana?
Tinang: Selangor (bergurau).
Mama: menjahit!
Aku: pg Giatmara.
Bapa: apaka guna-guna tu menjahit tu...(Protes mcm biasa).
Aku: pa, cuba kau tanya macik Suming berapa pendapatan dia sebulan dengan menjahit?
Bapa: (diam)
Mama: jgnla sebulan satu hari sja.
Aku: nmpk skit tu ma klu 1 hari. Bapa mau ni jumlah besar terus.
Mama: sma juga tu kalau didarab sebulan.
Bapa: menjahit ni kena tingu tempat juga bkn sembarang.
Mama: tukang jahit ni wpun betapuk dlm almari org tetap cari juga.
Aku: jiran sblh rmh pun hari2 dpt tempahan. Ribu jg sebulan dia dpt.
Bapa: (diam tak bererti dia mengalah).

Haa, begitulah bapa ku. Dia sja yang betul, payah mau support usaha anak-anak. Dia mau segala apa yg dilakukan anak-anak 100% mengikut piawaian yang dia kehendaki.

Baik-buruk tindakan kami payah dia mau terima secara positif. Bukan membagi semangat malah selalu dia buat kitorang down. Suka buat kami rsa apa yg sdg kami buat tiada hasil.

Sebelum ni kes adik aku masuk UiTM. Kami begaduh sampai aku menangis-nangis. Na, percaya kamu, aku yg sudah kawin dan dewasa pun masi buli menangis bila begaduh sma bapa.

Bapa ku ni keja pengawal Keselamatan gred KP10 di Pejabat Daerah tp lantikan kerajaan negeri bukan kontrak company, so masa adik dapat tawaran uitm tu dia minta pendapat dengan second boss dia Penolong Pegawai Daerah. Dan ADO bongok tu cakap, bagus masuk form six, sb Uitm ni buang masa dan bla bla bla... Aku x brp ingat sudah point bangangnya. Apalagi bapa ku ni percayalah bulat2. Dia memang langsung nda restu adik aku masuk uitm, adik ku pun menangis-nangis sudah takut nda jadi jalan di Samarahan, Sarawak.

Bkn apa, alasan bapa nanti adik nda belajar bagus2, buang masa sja pg sna.

Mslhnya, si Tinang tu pun dari form six juga tapi sampai skg langsung xda tawaran U. Apply Uitm pun nda lulus. Na, mengampai di rumah sampai skg. Baru2 tu dia keja dgn company Cina kilang culvert tp dia duit sb gaduh dgn adik bos! Teruslah dia sambung balik tugas baby sitternya.

Dan lg 1 contoh cousin aku sndri anak kakak bapa. Dlu dia dpt keja Pembantu Pengurusan Murid, Jabatan Pelajaran tapi dia tolak sb alasan mau sambung bljr. Masuklah dia form 6, keputusan cemerlang, pun sama. Sampai skg menganggur sebab tiada tawaran U. So, kan sudah melepas. Keja dia tolak sb target mau mau masuk maktab atau Upsi, last2 nda dapat. Kan sudah rugi? So mcm si Tinang pula kempunan masuk U.

Semua tu aku cakap sama bapa tapi dia tetap nda terima tapi syukurlah last minute dia tukar fikiran dan restu juga adik ke uitm. Dan bapa patut bangga kami 4 beradik yang tua baru sorang masuk U. Aku masuk jg uitm dlu tapi pra ja pastu aku nda sambung lagi. Cuma apa yg aku support sangat adik masuk uitm tu, sb aku nmpk smgt dia utk bljr masih tinggi. Nda sma mcm smgt ku masuk pra dlu. So aku hrp dia buli tebus kegagalan ku dlu dan banggakan bapa dan mama.

Si Tinang pula, aku support juga masuk Giatmara ambil kursus menjahit sebab aku selalu nasihat dia. Zmn wanita bekerjaya skg kena buat persiapan dari bujang. Aku mau kami perempuan buat bisnes sendiri supaya bila kawin ada anak, ndalah susah cari penjaga. Dia nsdri buli lihat anak adik ku lelaki yg bininya keja nurse. Payah mencari pengasuh. Menangis melolong waktu malam mencari maminya so mgkn si Tinang buli terima sudah so itulah yg dia buat (masuk Giatmara). Aku siap cakap ngan dia, time nda sibuk dgn kanopi aku buli bantu dia.

Nota: aku mungkin bukan contoh kakak yang baik sebab belajar pun setakat STPM, tp dengan pengalaman prnh bekerja dgn gomen dlu dan skg dpt bisnes kecil-kecilan, aku bulilah guide adik-adik skit ttg memilih hala tuju hidup terutama kami perempuan. Dan aku memang galakkan dorang bisnes. Biarlah belajar setinggi mana, kalau ada peluang. Aku ulangi kalau ada PELUANG, bisnes lagi bagus sebab aku mau dorang letakkan anak-anak ditangga no.1 bila kawin nanti. At least ada pilihan pada masa utk kerjaya dan juga keluarga. Keja makan gaji kita no choice. Mslh anak2 kementerian/majikan tidak mau ambil tau. Kau kena settle sndri. Kau morning sickness pun xda cuti khas pun drg bagi sdgkan azabnya Tuhan saja yg tau. sudah tu, sarat-sarat pun masi dihantar out station di Pedalaman. Tiada hati perut betul!

So, itulah kisah kami hari ini.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

1 comment:

Aku MamaGlam said...

Sgt setuju nani pendapat kau. Sama la kita ni. Fikir mcm tu. Bkn apa, wanita zaman skang ni, kena sedia aset diri awal2 yg mungkn beeguna bila sgt2 dperlukan. Terutama skill la. Xkisa la skill apa pun asalkan skill tu boleh jual.

Jgn tlalu bgantung dgn suami sj. Bygkan klu suami tba2 tiadalari ka, meninggal ka, pastu kita ni bini2 pula suri rumah, nda ka sengsara kita mambil alih tugas laki cr nafkah, urus anak n rumah,. Bygkn lg klu time tu jg kita mmg xda skill yg blh djual mcm menjahit ka, teror masak ka, melukis ka, apa2 la yg blh kita guna skill tu sbg punca pendapatan, kan lg sengsara kan.

Kita kena get ready dr awal.