Wednesday 2 January 2013

Pantai Terunggu

Mau 3 mgu sdh plan mau pg pantai tp nda juga jadi-jadi dek kesibukan memanjang... Ntah apa juga yg disibukkan sangat. Klu aku ceta, balik2 kanopi dan sakit denggi haha.

Kemarin bangun pagi tiba2 si Panjang bersuara membawa pg pantai. Dia mau memukat. Kira mau jln jam10 tp jam9 kena hntr Nadia pula masuk sekolah sb 1st day semua murid tadika sekolah satu sesi dan byr yuran sekolah. 10.30 baru dpt jln.

Pastu singgah Taka aku masak. Panjang, Angai, Lando dan King jalan duluan takut laut pasang nda dpt memukat. Aku siap masak baru si Panjang ambil aku. Aku masak nasi, mihun goreng, sambal belacan, mangga air dihiris+garam+lada, lauk labu baki smlm dan taugeh. Hmm, klu dpt bakar sayap kan best tp nda cukup bajet suda. Mau jimat. Lgpun bapa cakap, hjg mgu ni dia mau buat bbq. Ada claim baru masuk blgnya. Yahuuu!

Sampai di pantai punyalah lapar. Na aku mkn bnyk dr semua lelaki2 yg join piknik. Biar! Aku memang kuat makan pun. 2 piring makan rsa mcm masi nda kenyang tp drg berenti mkn suda terus mcm nda best mkn satu2rang. Aku stopla.

Lelaki 3 org tu pg memukat sudah tinggal si Angai2 bepusing2 mencari kayu bikin pondok2 buat tmpt belindung. Aku ada bawa kain langsir lama dibuat tikar tp dibuatnyalah pula bumbung. Bah ok juga. Aku ni mau baring. Malas mau mandi. Baring2 lg siok nda penat.

Blm lg 3 org tu balik dr memukat aku buka periuk lg sekali. Apalagi, makanlah! Haha. Perut ku, berat suda membuncit. Ah peduli. Wpun gempal, aku masi buat kbnykn baju saiz S maaa haha. Kekwatnya blg Jumie Samsudin.

Lps mkn layan2 fb dan post gmbr gedik ditepi pantai yg sdg pigang kayu tu.

Jam5.30 baru kami balik.

Sblm balik sempat juga bawa laki jalan2 tepi pantai yg bnyk akar kayu tu dan batang2 kayu. Sambil pigang tgn dan romen2 skit. Wakakakak! Eee, gelikan? Tiadalah. Romen tu sja mengacau bkn btl pun. Aku suka mengusik laki. Dia pandai malu2 konon tp di rmh dia nda malulah haha. Nda lama dia balik Kudat sdh training balik, tiadalah tmpt bersenda gurau nanti. Tu pun kalau gaji tinggi, kalau stkt 500, jaga sawit lagi bagus.

Lps balik dr pantai, hantar adik no4 Qayyum balik Sosop (kg aku). Dia masuk form 1 suda. Hensem daa adik aku yg mata sepet mcm Cina ni. Dlu punyalah nakal, skg nasibla sdh berubah. Otak pun ada matang skit sbb dr dia tahun 1 tinggal di kg suda. Dia xmau sekolah di pekan, terpaksa bawa blk kg. Mgkn dr sna, dia bljr bdikari. D rmh xda kakak, xda abg. Kdg klu lapar dia masak sndri nda tgu mama masak utk dia. Kmrn masa smp d rmh Taka, dia sdg basuh kain dan basuh piring. Gud job adikku!

Hari tu mama cuci baju sekolah barunya, lps cuci mama mau blk kg pesan aku suruh jemur. Aku ckp dgn si Qayyum, p jemur baju kau sndri. Klu tu pun kau nda buli buat, bagus kau masuk thn 1 balik. Naa, terus dia jemur sendiri. No manja-manja ok, nanti sudah kawin, minta makan sma bini. Memalukan!

Anak lelaki patut diajar buat keja rumah, nanti kawin, makan ja dia tau. Mengulun bini. Klu dpt bini malas, jgn be'ulun2 sndri, tampar ja bni tu kalau malas. Selalunya kalau laki rajin bninya malas. Laki malas, bni terlebih2 rajin. Saling membantu kan best.

Bah mula sdh ceramah ni. Haha. Bye!
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments: