Friday 18 January 2013

I'am !


Aku memang anak Rungus tapi kalau diikutkan datuk sebelah bapa dia Kimaragang, salah satu jenis suku kaum Dusun di Sabah. Mama aku tulin Rungus, datuk dan nenek.

Bapa memeluk Islam masa bujang lagi, mama pula masuk Islam time mau kawin sdh sma bapa. Lepas kawin mama masuk kursus setahun di Pusat Latihan Dakwah, Sikuati, Kudat. Tahun 83-84 gitu.

Bapa sama mama ni sepupu. Nenek sblh bapa dan nenek sblh mama adik-beradik lain mama. Rapatkan? So family kami, situ2 juga bekulut. Hehe. Sekali anak ku lahir dia sudah campuran darah Brunai, Sungai, Cina + Kimaragang, Rungus. Dusun sgt!

Di daerah ni memang ada diskriminasi bangsa, aku rasa tempat lain juga gitu. Selalunya bangsa kami lah selalu jd sasaran sb majoriti kan bukan Islam, tp x baik ba gitu. Wpun, org tu bkn seagama sma kita, jgnlah diperlekehkan. Rasulullah pun hormat agama lain, itu yg patut kita contohi sebab akhlak kita mencerminkan akidah yg baik. Jika itu kita tunjukkan, semua org akan respek pada agama Islam. Setakat merasa diri yg terbaik, tidak akan ke mana sb bila mati amalan juga dinilai Allah.

Rungus memang berasal dari Kudat, kini sudah tersebar luas ke daerah Pitas.

Dlu masa study di Melaka, bf kwn aku tanya, "di Sabah ada org asli ka?".

Kwn jwb "tiada, yg paling asli ni kami la... ".

Bf dia jwb, "kamu yg lawa2 ni asli?"

Aku dan kwn "tau takpa!"

Hahahaha...

Lawa ka?
Erk! Hihihi.

Klu kami tak lawa, ramai lg di luar sna yg lawa. Tu la standard "asli" di Sabah ni.

Kerlas kan?
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments: