Monday 14 January 2013

Aku Memilih Memandu Auto


Lokasi gambar: jalan ke Pantai Terunggu, Kg. Bangkau-Bangkau, Pitas.
Sudah setahun aku memegang Lesen P. Apakah perasaan?
Hehe...
Sebenarnya macam mimpi ba akhirnya aku berjaya juga pandai mendrive kereta dan ada lesen.
Betul-betul macam mimpi sebab aku langsung tiada azam kuat dalam hal drive-mendrive ni.
Dlu masa bujang, ui berkobar semangat mau memandu. Sempat belajar sekejap, cepat pula pandai padahal belajar dengan orang yang tiada tauliah. Semangat kuat sb ada niat minta puji kan..
Selepas berlaki naaa mimang nda mau suda belajar kereta sb suda ada supir sukarela di mana jua tapi ada masa merungut bila di bawa jalan.
Sanggup bersabar dengan karenah supir tapi untuk ambil lesen keta memang out dari kepala.
Masa tinggal di KK naa di sanalah semuanya bermula.
Terasa payah bila p keja kena naik bas. Adui, Tuhan ja tau azabnya bagi orang yang nda berapa biasa kehidupan bandar kasta rendah ni. Lainla kita di kampung sendiri. Apapun kasta kita nda juga terasa payah sangat sb sudah biasa. Kalau bandar memang berbeza perasaannya.
Pastu aku berenti keja, duduk rmh sama anak. Laki keja, x bnyk masa mau bawa kami jalan. Bila keboringan, turun KK naik bas dengan anak. Hurm, bila diimbas balik, tidak mungkin aku mau mengulangi kehidupan itu.
Last2, pg daftar sna ADC ambil lesen.
Setahun baru siap belajar sb aku stop 4 bulan. Down btl masa tu langsung kehilangan kekuatan utk mendrive.
Time bljr tu kejap aku campen kejap jadi bingung. Last2 aku stop smp la kekuatan dtg balik. Kami tinggal di KK bkn kehendak hati sbnrnya tp kerana keadaan memerlukan begitu so mcm2 konflik dlmn bersarang dlm diri. Tu pasal buli2 hilang keyakinan.
Alhamdulillah, settle dgn sekali QTI dan JPJ test ja. Syukur.
Kini tibalah menjadi pemandu yg real di jalanraya. Sebulan slps dpt lesen baru berani drive.
Keta lama Toyota Starlet kami jual, kira mau ambil Kancil sb sng konon aku drive. Sekali, ex-bos ku di Peladang dlu offer ketanya dgn harga rendah, so terus grab! Honda Accord model 90an, auto.
Nerves gila mau drive keta ni sb lebar. Tp aku lwn ja ketakutan ku.
Dua nasihat yg aku ingat dan pigang utk jd berani drive:
i. Kau jaga jalan kau saja, tida juga tu orang langgar kau.
ii.Kau lawan ja takut mu tu... Lama2 ok tu!
Na, barulah dpt drive. Baru 1st time bawa keta keluar KK kunun, terus parking di CP, tgkt 6! Haha. Punyalah bangga sendiri.
Skg biasa suda drive auto, aku mmg blm pakar bawa manual. Orang ckp, klu kita nda buli drive manual, tu namanya kita bkn driver campen tp ada aku kisah?
Asalkan aku ada lesen ba. Bkn pasal campen, tp aku mau pemanduan yg smooth dan steady. Nda payah tangkas mengendalikan keta. Aku bukan mau merempit pun. So, apa salahnya pilih auto? Klu aku beli keta lain pun auto jg aku pilih. Senang!
Mau jg belajar bawa 4 wheel manual tapi nanti2la. Pelan2 :p

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.




















2 comments:

nuranne said...

Saya x tahan manual ni kak kalau jem. apa lagi di kk tu, ya Allah. mengucap saya. sakit kaki. slalu org bilang perempuan ni penakut bw manual, bahh biarlaa...hahaha. tu auto sudah dicipta oleh saintis (siapa2 la) kita pakai la.

Nani said...

eii pedulilah bah, kalau ada yg sng buat apa kita mau susah2 kan.. haha.