Monday 29 October 2012

Takut Menjanda

Ehehe..

Belum pun sempat aku publish komen di entry lama, buat entry baru sudah konon. Sebenarnya bukan nda sempat tapi line slow gila di rumah aku ni. Email dan whatsapp ja laju. Facebook, bbm slow.

Betul kata Qaseeh, kalau rasa-rasa tak boleh pikul lagi penderitaan, why not minta cerai or berceraikan?

Tapi wanita-wanita kebanyakan di Malaysia masa kini belum sebati dengan budaya cerai-verai ni. Mereka takut title janda. Mereka takut maruah tercalar jika menjanda. Mereka takut dingorat jantan-jantan gatal yang masi berbini. Eee, banyak ketakutan sebenarnya. Bukan senang.

Ya aku setuju, alangkah bagusnya kalau bila saja ada sesuatu yang menghalang kebahagiaan suami-isteri, isteri cepat-cepat bertindak untuk melepaskan diri dan jangan biar diri tersiksa, setahun? 3 tahun? 10 tahun? Apalagi kau berpuluh tahun.

Tapi wanita Malaysia ni memang tak sampai hati tukar-tukar laki. Bagi dia biarlah kawen sekali seumur hidup dan sanggup tersiksa fizikal dan emosi hanya kerana ingin mempertahankan rumahtangga. Hurm, rumit isu ni sebenarnya.

Kita suruh isteri bersabar, laki naik kepala. Kita mau suruh bercerai, tidak tenteramlah arash Allah SWT. Ada saja yang menggegarkannya.

Pendek kata, kalau kita rasa-rasa pendapat kawan-kawan nda boleh pakai, mintalah petunjuk Allah. Allah Maha Mengetahui.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments: