Saturday 27 October 2012

Idul Adha

Pelik bebeno rasa badan...

Sangat keletihan.

Malam hari khamis tolong kakak ipar goreng ayam sampai jam12 tghmalam.

Kemarin bersilat didapur dalam kedaan kelam-kabut. Ingatkan tak jadi masak-masak, sekali aku datang rumah mama pagi-pagi ayam daging sedang berendam dalam bisin. Aik apa ceta ni? Mmg semalam adik ipar aku ada mesej, dia tanya mau masak apa sebab dia mau beli barang, kebetulan raya haji kali ini jatuh pada hari lahir anak sulung adik aku yg ke2 tahun, plan awal sambut sekali di rumah mak saudara sebelah rumah sebab sana ada kenduri doa selamat kecil-kecilan sempena hari lahir cousin (sama tarikh ngan anak buah) dan kelahiran anak si cousin (yang sambut bday). Nda bagitau pun dia ada beli barang.

Sudah tu, menu mula-mula nasi ayam ja, pastu aku pula meleret ke soto, lauk, sayur semua. Isk! Isk! Haa, tanggung sendiri. Jam9 gitu baru sibuk ke pasar beli ais, serai, limau, cili dan lain-lain. Terpandang pakis, beli 3 ikat. Pung pang, pung pang, siap solat Jumaat baru semua makanan ready. Akhirnya menu nasi ayam, soto ayam, daging payau masak kicap, pakis tumis, sejenis siput (bukan siput sedut) direbus sedap makan cicah dengan limau.

Abis acara sini, ke sebelah pula rumah mak saudara. Sana lepak saja sebab nda larat makan suda.

Balik dari rumah macik (malam), aku hentam 2 pinggan nasi dengan siput tu.. Klu 50 biji, ada kot aku makan, ngeeee!

Dalam jam9 malam, aku balik rumah aku. Laki aku tiada, dia ke rumah cousin dia, juga kenduri. Tengok tv sekejap pastu aku tukar cadar tilam (sebulan kot nda berganti) dan masuk tidur dulu. Namun, tidur aku tidaklah senyenyak hari biasa kerana aku diserang batuk berkahak. Mau peluk laki pun nda selesa, baru ampai tangan, sudah uhuk! Uhuk! Kesian laki, sedap-sedap tidur terjaga oleh batukku yang kuat gitu.

Pagi tadi bangun jam6 terus keluar simbol mentol dalam kepala. Ooo, aku teringatkan makanan. Ok, aku lapar. Sangat lapar. 2 pinggan dan 50 ekor siput tiada kesankah semalam?

Terus bergegas ke sebelah (rumah mertua yang diduduki bersama oleh 3 beradik suami, 2 berlaki, sorang bujang dan 3 anak-anak buah). Apa motif mau bagitau jumlah isi rumah ni? Banci ka apa...

Saja mau bagitau sebab dengan jumlah isi rumah yang agak luar biasa, aku sepatutnya tebal muka sikit mau ambush dapur orang pepagi, tapi ada aku kesah? Hari ni aku nda kesah tu semua asalkan aku dapat makan.

Rumah aku? Kalau time-time sibuk macam ni memang dapur aku kosong sebab tiada orang pun akan mengusik nanti. Nanti berbulan stok makanan nda abis sebab hidup aku ni, asik ke sana ke mari. Rumah macam persinggahan saja. U understand?

Harap2 adalah baki-baki sup tulang, nasi pulut kuah kacang tinggalan open house mertua kemarin, sekali check, nada! Huuuuh, sedihnya hati tapi apa boleh buat. Goreng mihun sajalah nampaknya.

Lepas bekpes, aku basuh baju sebab cuaca hari ini agak cerah. Isnin laki mau balik Kudat sambung training bola, nanti nda kering pula stokin-stokinnya. Air pula punyalah slow keluar dari paip. Adeh. Baju-baju ja yang sempat cuci, cadar, selimut dan tuala kotor terpaksa cuci esoklah.

Siap basuh baju, bergegas ke rumah mak saudara yang sorang lagi sebab anak tirinya buat kenduri bercukur untuk baby. Ikutkan hati aku memang nda larat sudah ni tapi nanti apa pula katanya. Rumah macik aku sorang ni bukan selalu buat kenduri so haruslah hadir.

Time kenduri, sepupu aku yang keja di Yapiem Otok (Siti Noorjannah) buat plan pula pigi piknik ni petang. Ooo hati ku tetaplah mau join tapi balik rumah aku sidai kain yang nda sempat sidai pagi tadi. Sempat lagi tingu siaran ulangan si Kimora dan aku tertidur. Memang baring tingu tv tu motif tidur pun. Dalam tidur aku sedar aku macam meracau. Tandanya, kepenatan yang terlampau dengan kesihatan yang nda berapa baik. So, cancel pigi piknik. Sejam tidur, terjaga dan update blog, kenapa aku tiba-tiba rasa mau makan di rumah mama lagi ni?
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments: