Thursday 19 July 2012

Siapa Kata Kahwin Tu Susah?

Nda payahlah aku hurai panjang tentang majlis kahwin. Rasanya sebut ja ayatnya/perkataannya semua orang tau apa barangnya...

Persediaan...
Sibuk...
Banyak fikiran...
Sempurna...
Majlis yang dipuji-puji tetamu...
Duit hantaran tinggi...
Jimat kos...
Mewah...
Meriah...
Banyak duit keluar...
Letih...
Macam-macam...

Faham list di atas? Aku pasti kamu faham.

Dari pengalaman sendiri hinggalah perkahwinan kaum kerabat, itulah antara senario yang berlaku.

Siapa kata majlis kahwin mudah? Susah sebenarnya, banyak hal mau difikir.. Aiyo...

Siapa kata majlis kahwin susah? Mudah sebenarnya, nda payah banyak fikir. Buat majlis simple sudah. Nda payah buat persediaan bak puteri raja yang naik pelamin.

Aku puji majlis yang terbaru jiran merangkap family sebelah suami aku. Tiada ribut tiada angin, jemputan datang tiba-tiba seminggu sebelum majlis perkahwinan berlangsung. Biasanya, majlis kahwin setahun sebelum acara sudah dicanang-canang sini-sana, sudah kelihatan beberapa persiapan berbentuk mengubahsuai rumah dan sewaktu dengannya. Apa-apa ja lah, kamu tau lah tu tapi yang ni 'tiba-tiba' ja dan aku tumpang gembira dan terharu sebab, akad nikah dapat dilaksanakan secara sempurna dan majlis juga berjaya diadakan dengan meriah sekali. So? Kahwin ni susahkah senang?

Susah?

Senang?

Siapa kata susah?

Siapa setuju senang?

Tepuk dada tanya selera. Semua hal boleh dipermudahkan kalau kita berfikir secara simple maka benda pun akan jadi simple. Berfikir secara complicated maka benda pun bulih jadi sesukar-sukarnya.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments: