Sunday 29 July 2012

Puasa Sesederhana Yang Mungkin

7 Ramadhan...

Why?
Sejak aku kawin, aku rasa bulan puasa tahun ni begitu berlainan sekali. Sama ada kami memang pemalas ataupun dengan erti kata lain, puasa tahun ni kami memang duduk rumah, tengok tv, buka puasa, pg tarawih, tgk tv atau tidur awal dan bangun sahur. Aaa, itu sajalah aktiviti kami seharian. Baru berapa kali saja kami keluar rumah sebab ada urusan di Pekan mahu pun pg KM (Kita Marudu), selainnya begitu2lah tu.

Kalau tahun lalu pula, kami tinggal di KK 3 beranak. Masa tu bila diingat kadang rasa sedih juga. Suami masih makan gaji di BTC. Bagi yang tinggal KK mungkin taulah apa tu BTC. Ya dia keja sebagai driver catering ja. 6 hari seminggu dengan waktu kerja 8-12 jam sehari seawal 4.30 subuh. Bayangkanlah. Sebelum puasa pun, badan suami memang turun mendadak. Penat dan kurang rehat. Sama ada mau salahkan tugas dia atau mau salahkan hobi dia sebab balik keja dia nda balik rumah terus kalau petang terus pg padang Saga, Kg. Likas main bola sepak. Kalau nda sempat main petang, futsal pula pada malamnya. Jaranglah dia bulih rehat cukup2 selepas abis keja. Aku berleter pun nda guna, sebab sudah hobi dia, dia nda rasa penat pun dengan rutin harian tapi diterjemah padah bentuk fizikalnya yang semakin kurus.

Aku?
Masa tu aku ambil upah jaga budak tapi baby yang datang so aku jaga babylah. Sepanjang puasa aku jaga baby. Ndalah penat keja tu tapi mungkin aku bukanlah babysitter yang terhandal maka susut jugalah badan ku dan time puasa kami amat kesempitan duit. Nasiblah kami ada tabung duit syiling. Hari2 pigi kedai beli sungakaian dan barang dapur dengan duit syiling ja. Rumah kami memang selesa tapi makan hanya cukup-cukup ja. Nasiblah akaun company aku sentiasa ada rezeki, disitulah kami selalu menumpang makan dan bayar sewa rumah tapi time puasa tu memang kering. Syukurlah nda juga lama kami diduga begitu, apapun ianya cukup menginsafkan. Ya, moralnya, menyimpanlah selagi ada duit. Aku memang boros beberapa tahun dulu. Adakalanya sebulan perbelanjaan ku mencecah RM5 ribu. Shopping ssesuka hati tanpa membajet duit. Ambil ja apa yang disuka, kalau pi KK pun menginap di Hotel yang 3/4 bintang. Huh!


Sekarang, kami menjalani bulan mulia dalam kesederhanaan. Bulan ni langsung tiada job sebab tu rutin harian kami agak selesa dan diterjemah juga kepada bentuk tubuh badan yang nda berubah, hehe.

Soal juadah, aku selalu kering idea mau makan apa dan yang sandi bazaar di Pitas ni masi ditahap menyedihkan. Balik2 kuih, mee 50sen, martabak, sayap dan air. Tiadalah menu2 yang pelik2 tapi sedap macam di tempat lain. Nah, lagilah kau blur. Sudahlah nda tau mau masak apa, harapkan bazaar pun hampeh. Kami hanya sungkai yang special klu org sebelah hantar juadah (mak mertua/kakak ipar). Dorang jgn cakap. Kalau berbuka memang juadah meriah sampai nda abis makan. Kalau makan ramai-ramai memang selera membuak-buak berbanding kalau makan berdua, lidah agak tawar sikit tapi suami aku macam pandai terasa kalau juadah simple atas meja. Hm, taulah aku. Rumah mak dia kan sebelah ja so mesti dia terasa kalau meja makan kami lengang ja. Kan, kalau bazaar ada kan senang. Mau makan apa beli ja, yalah kalau makan berdua ja macam leceh juga kalau mau masak yang rumit2. 

Tapi memang style akulah kali mau menjalani Ramadhan dengan sederhana, nda taulah kalau anak2 aku sudah ramai dan membesar mesti mau masak banyak-banyak kali. Bukan apa, aku kalau nampak makanan nda habis, pastu dibuang sewenangnya, aku memang nda senang hati. Ramai lagi manusia di dunia ni kebuluran, kita yang hidup sempurna ni patutlah beringat. Makan apa yang termampu. Sepatutnya Ramadhan untuk kita merehatkan perut dan usus dari bekerja keras saban hari menguruskan sistem pencernaan dan perkumuhan kita, so inilah peluang makan secara ala kadar.
p/s: kalau ada sisa makanan yang nda habis, eloklah bagi binatang makan, jgn dibuang begitu saja. Sekurang2nya ia masih bermanfaat kepada makhluk hidup yang lain.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments: