Friday 6 July 2012

Kenapa Ramai Jurugambar Suka Canon?



mycadnik
17th-October-2011, 07:08 PM
Yang saya lihat kenapa fotografi di malaysia suka guna CANON berbanding dengan NIKON..?.

So...kepada pakar2 dah biasa guna NIKON tapi beralih arah ke CANON dan sila cerita secara ringkas sedikit...

Terima Kasih,
ajim
17th-October-2011, 07:13 PM
saya bukan pakar... so saya tak tukar NIKON ke CANON... saya masih pengguna NIKON...

ni depend pd kegunaan... & after sales service...
roslishirlin
17th-October-2011, 07:22 PM
drpd feedback yg saya terima, byk yg komen : Nikon - sharp, Canon-cantik color.....itu kelebihan masing2.....tp rasanya ikut citarasa sendiri & mana yg kita lebih selesa guna :-)
ajim
17th-October-2011, 07:31 PM
drpd feedback yg saya terima, byk yg komen : Nikon - sharp, Canon-cantik color.....itu kelebihan masing2.....tp rasanya ikut citarasa sendiri & mana yg kita lebih selesa guna :-)

sorry roslishirlin... utk sharp & color cantik tu depend pd kemahiran kita mengawal kamera...
husnikick
17th-October-2011, 07:34 PM
Sy pengguna Canon...rakan² rapat photography sy kebanyakkannye pakai Nikon.. xde ape² yg membezakan sangat melainkan lens²/speedlite/bateri tak bole tuka²/pinjam²/mahupun try²... & bagi saya, hasil output gambar yg terakhir yg paling penting skali. Canon bole hasil kan gambar cun, Nikon pun bole hasil kan gambar cun. Begitu juga dengan camera² yg lain. Camera hanyalah tools utk kita create gambar. :victorious:
fiq habib
17th-October-2011, 07:51 PM
saya dulu juga pemilik nikon dan kini menggunakan canon. pada saya, saya tak nampak terlalu banyak kelebihan dalam mana2 brand inikan pula nak mengatakan mana2 satu mendominasi pengguna.

setelah saya menggunakan 5 buah model nikon dari d60, d70s, 2xd80, d200 & d90, saya bertukar kepada canon 60d. sebab saya bertukar kepada canon adalah atas pilihan peribadi namun nikon tetap bintang yang menyerlah. sukar juga nak buat keputusan pada mulanya. secara simple dan adil, saya dapat rumuskan:

nikon
1) lens2 murah atau kitlens sangat berkualiti dan boleh digunakan untuk buat job. lens mahal apatah lagi..
2) built quality sangat kemas
3) fungsi dalaman yang agak mudah difahami
4) hanya pernah mengalami masalah dengan rubber grip d200 yang mengembang
5) after sales servis yang baik

canon
1) lens murah atau kitlens berkualiti rendah dan secara personal saya takkan gunakan untuk job. L lens memang mengancam.
2) built quality sangat kemas
3) fungsi dalaman yang mudah difahami
4) tiada masalah dengan rubber grip
5) after sales service yang baik

dari segi kualiti gambar, saya lebih nampak lens yang memainkan peranan utama.. ini sekadar pengalaman saya.. sila saja berikan pendapat anda.

saya juga pernah memiliki kamera fujifilm hs10 untuk buat jalan2. kamera ini pun menghasilkan gambar yang cun!. pendek kata kamera apa pun tak kisah. yang penting tangan yang memetik picunya...
mycadnik
17th-October-2011, 10:04 PM
dari segi kos pulak yg saya lihat NIKON lagi murah sedikit berbanding dgn CANON?..
Azamsani
17th-October-2011, 10:43 PM
Saya penguna NIKON.. yang penting Men behind the camera tu hahahhaa
uchin
18th-October-2011, 12:46 AM
i own both system. so saya tengah2 laaaa??? hahaa!! just kidding!

but yes i own both. nak kira murah; wide canon lagi murah, tele nikon lagi murah. its just a tool, nothing more.
mujzisme
18th-October-2011, 12:14 PM
the best camera is the camera that you have right now.
sar
18th-October-2011, 03:07 PM
dah bertahun dulu saya guna nikon D50, D80, D90 and D700 fx...D700 mmg terbaik dr ladang la..banyak berjasa..dan akhirnya saya alih kpd Canon 5dm2. sebulan guna kekok..masuk bulan kedua, 5dm2 lebih2 terbaik2 dr seluruh ladang...hehehe..ada feel bila guna 5dm2..rasa lain mcm la.. dah setahun lebih guna..susah nak describe...:)
Fadzil Nordin
18th-October-2011, 05:33 PM
Tak tau nak buat perbandingan, sbb tak pernah lompat.
stegma
18th-October-2011, 05:41 PM
pada saya yg penting mcm mana kita nk mengawal camera tu... bukan jenama ... saya umpamakan mcm mercedez ngan BMW... ikut la citarasa masing-masing...
anakanakayah
18th-October-2011, 08:23 PM
the neverending story...:)
kamera sama je rasanya, cuma brand jer yang lain, tangan masing2, mata pun masing2..
ada yang boleh terima,ada yang tidak..tapi kalau yang fanatik-fanatik tu for sure akan 'berentap' punya..hehe
asyrafgraphic
18th-October-2011, 10:26 PM
supo saya asal nya saya pengguna canon...tapi nk upgrade ke medium pro..sebabnya x cukup bajet nk upgrade medium pro utk canon last beralih kepada nikon murah sikit....bagi saya sama je..ade kelebihan & juga keburukan.:tears_of_joy:
sinis
19th-October-2011, 08:38 AM
Bagi pendapatan saya.. kalau nak beli Nikon, perlu beli sekurang2nya D7000 dan ke atas baru berbaloi. Untuk model bawahan, Canon adalah lebih bagus dari segi features, dari segi kualiti gambar terpulang kepada citarasa individu. Ada beberapa ciri yang Nikon "lumpuhkan" pada model bawahan contohnya in-body focusing motor dan HSS, manakala bagi kamera Canon, cirinya lebih kurang je dengan model2 tinggi, cuma kekurangan dari segi kuantiti(buffer kurang misalnya) dan kurang dail/button. Itu pendapat saya la.

Lagipun rasanya Nikon ni mahal sikitlah berbanding Canon. Nikon ni lebih kepada premium brand, macam Apple.
Ruzlan Mohd Zin
22nd-November-2011, 08:07 AM
Yang saya lihat kenapa fotografi di malaysia suka guna CANON berbanding dengan NIKON..?.

So...kepada pakar2 dah biasa guna NIKON tapi beralih arah ke CANON dan sila cerita secara ringkas sedikit...

Terima Kasih,
Saya rasa ramai photog guna nikon laa..Kat malaysia ni tak silap kuar paper hari tu canon hanya menguasai 43% dari pasaran dslr kat malaysia.

Biasanya jika seseorang tu pakai canon, rasanya payah sikit nak tukar kpd sistem lain melainkan mereka ada kedua2 sistem canon dan nikon.

Walaupun saya pakai body entry level canon, tapi ianya cukup serasi dgn keperluan fotografi saya yg hanya sebagai hobi.

Pada saya, sistem canon lengkap dan antara yg saya suka ialah:
1)Free bundle sofware seperti Digital photo prodesional (DPP) yg sangat berguna, ringan dan free update. User canon tidak memerlukan sofware lain untuk proses raw, tone, level dan sebagainya. Lagipun image transfer setting boleh dibuat secara auto kepada photoshop.

2)Sistem lens yg simple, mudah dan boleh autofocus pada semua body canon.
Lens2 canon hanya tercatit EF dan EFS sahaja. Iaitu EF untuk FulFrame dan EFS untuk Crop body yg mana semuanya boleh autofocus pada body2 crop dari entry level hingga ke mid level. Manakala perkataan "L" lens canon adalah dari kualiti lens terbaik didunia.

3)Menu canon pada pendapat saya cukup simple.

4)Ringan terutama pada entry level. Yg ni saya suka sebab senang nak bawak kemana2.

p/s semua kamera boleh menghasilkan gambar yg cantik kalau kena caranya.
So, setelah aku juling membaca sebahagian daripada pendapat ini, maka aku simpulkan, kita nda akan faham kelebihan sesuatu kamera sebelum memilikinya dan menggunakannya. Pada pendapat aku, kalau baru mau belajar ambil gambar, pakai kamera apapun nda kisah asalkan hasil gambar terang. Nanti sudah pro sikit bolehlah upgred pakai kamera yang pro juga. So, bulihla aku pakai Lumix ! Tu pun tengok dululah fungsi dia menepati citarasa atau tidak.. Nanti tanya jurujual... 

No comments: