Sunday 29 July 2012

Kalaulah, Ya Allah...

Tiap kali ramadhan, perkataan ini mesti akan muncul di benak fikiran...

"Kalaulah masjid sentiasa dikunjungi para jemaah seperti setiap hari sepanjang bulan puasa".

Kan?
Bulan puasa memang bulan mulia. Lihat saja tiap malam, semua masjid di seluruh negara meriah dengan kehadiran jemaah. Tua muda, miskin kaya, besar kecil, lelaki perempuan, jauh dekat pasti mendatangi masjid. Yang nda pernah solat pun tiba-tiba bila bulan puasa, hari2 nampak muka bila solat tarawih. Sejuk hati memandangnya.

Tapi,
Kenapa tidak di hari2 biasa? Adakah kedatangan mereka kerana juadah yang dihantar setiap malam selepas solat? Mereka saja tau apa niat datang masjid. Selain itu, orang lain dok kusyuk solat di dalam, dia dok sembang di luar hingga habis rakaat tarawih. Sesungguhnya itulah orang-orang yang rugi.

"Kalaulah setiap hari Jumaat kita bersedekah makanan di masjid selepas solat Jumaat seperti yang kita lakukan senpanjang bulan puasa iaitu bersedekah makanan kepada jemaah selepas solat tarawih".

Kan?
Kalau bulan puasa siap ada list dari 1 Ramadhan hingga habis bulan nama-nama penduduk yang akan menyediakan juadah di masjid. Patutlah ramai orang datang masjid, yang lainnya hanya mau makan saja tapi tidak mengapa sebab itu salah satu cara menarik minat umat kita rajin ke masjid. 

Tapi,
Kalau bulan2 biasa. Masjid lengang saja. Adakalanya nda sampai 10 org pun yang berjemaah tiap waktu solat di masjid sedang rumah umat Islam keliling masjid ada. Sangat menyedihkan. Masjid tinggal bersawang, berhabuk tiada pengunjung. Lagi pelik bila rumah si polan hanya beberapa langkah dari masjid pun, masih tidak tergerak hati untuk berjemaah. Sakit hati melihatnya. Bila tabligh datang ke rumah mengajak berjemaah, ada yang bersembunyi atau menjawab sinis. Apa mau jadi umat kita sekarang? 

"Kalaulah tiap kenduri tahlil,kesyukuran, doa selamat dilakukan di masjid".

Kan?
Aku pernah baca tentang suasana meriahnya masjid di zaman Rasulullah. Semua kenduri-kendara dibuat di masjid. Siap masak di masjid lagi. Sebab tu masjidnda pernah tiada orang di zaman Rasulullah. Umat Islam bersatu-padu. Masjid tempat bermesyuarat, selain ceramah-ceramah agama. Alangkah indahnya masa itu.

Tapi,
Sekarang bandingkanlah. Tidak kira kenduri tahlil, doa kesyukuran, doa selamat, masing-masing mau buat di rumah sendiri. Seharian bertandang ke rumah tuan rumah, kita tinggal solat tapi boleh pulak berdoa ramai-ramai. Di mana afdhalnya doa dorang. Bayangkanlah kalau 3 jenis kenduri ini dilakukan di masjid, sementara tunggu majlis bermula, tetamu sempat solat berjemaah, diselitkan pula ceramah agama atau soal jawab agama bukannya hanya duduk dan berbual kosong seperti yang dilakukan oleh orang-orang kita sekarang. Lagi teruk, disesetengah kenduri tahlil, sebahagian tetamu menganjurkan judi kecil-kecilan yang berlarutan dari awal malam hingga ke subuh hari. Bayangkanlah, saudara-saudari ku sekalian. Apa sudah jadi sama masyarakat kita sekarang?
Islam agama yang mudah tapi janganlah dipermudahkan.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

2 comments:

kak gojes said...

bulan ramadhan ni masjid penuh aje kan nani..ndak tau yg datang tu sebab mau makan atau ibadat..sebab masa aku budak2 dulu..kawan2 yg pg masjid tarawih..dorg suka cerita dekat kelas pasal makan.ekekekke...

aku tag kau di sini aaa

http://mydaniaeryati.blogspot.com/2012/07/aku-terjah-aku-follow-apakah-itu.html

Nani said...

ada yg ikhlas mau beribadat ada yg tujuan mau lepak ja bah tu...