Tuesday 27 August 2013

Bercakap Dengan Anak

Aku baru tiba di rumah, anak ku menyambut ku di pintu. Soalan wajibnya: mami ada beli makanan utk Cocong (nama timangan, org lain aku nda galakkan panggil dia Cocong, panggil Nadia)?

Aku bilang tiada. Merajuk dia.

Lepas laki ku solat isyak aku minta spya bawa Nadia pi rumah jiran aka kedai runcit kampung2 beli mknn. Duitnya cuma syiling berjumlah rm1.50 aku kurik di celah2 beg yg padat dgn brg (mcm2 ada).

Pastu aku ckp: bah pi la jln sma babah (kedai tu nda jauh pun. Selang dua rmh ja).

Aku pesan jgn kasi abis tu duit. Bakinya simpan.

Nadia tanya: mami yg mana aku pakai? (Ada 10sen, 20sen dan 50sen).

Aku jwb: mana2 ja yg pntg ada baki.

Moral of the story la ba knun..

Aku mengajar dia berfikir secara kritis, cewah. Hehe.

Bila dia tnya duit mana yg dipakai, aku nda tentukan yg mana, asalkan dia faham arahan dan belajar membuat keputusan sendiri. Mean, dia akan berfikir sendiri, pakai ja duit yg mana2; 10/20/50sen asalkan jangan abis.

Kita menunjukkan jalan kpd anak2, biar dia yg berinisiatif arah mana dituju asalkan sampai ke destinasi yg ditetapkan.

Ikhlas dari seorang ibu yg tidak punya apa2... Hihi.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments: