Wednesday, 1 August 2012

TIPS MENULIS

1. Disiplin Diri
Anda perlu ada disiplin diri yang tinggi. Ini ada kaitan dengan penggunaan masa. Sekiranya anda tidak berdisiplin, maka anda tidak akan bertemu dengan masa untuk menulis. Dalam hal ini jua, anda tidak boleh berputus asa sekalipun sudah banyak kali mencuba dan tidak menjadi. Dengan disiplin diri yang baik, anda akan terus mencari masa dan membuat semakan bagi membolehkan anda menulis.


2. Imej Penulisan
Anda perlu mencari suatu imej yang anda ingin tonjolkan dalam penulisan anda. Imej ini ada kaitan dengan ‘genre’ yang anda pilih dan juga diri anda sendiri. Jangan tiru imej orang lain kerana ia tidak sesuai kalau tidak kena dengan diri anda itu. Ingat… imej inilah yang akan kekal dengan pembaca nanti.


3. Kajian
Sebagai penulis kreatif, anda perlu rajin. Anda wajib lakukan kajian, mencari fakta yang tepat dan seterusnya mencari bahan yang sesuai untuk penulisan anda. Tidak kiralah apa ‘genre’ nya dan apa imej yang ingin anda ketengahkan, anda mesti lakukan kajian. Jangan main agak-agak. Penulis mesti andaikan pembacanya adalah terdiri daripada orang yang bijak pandai dan kerana itu juga penulis tidak boleh ‘acuh tak acuh’ dalam membentangkan apa sahaja maklumat dalam penulisannya.


4. Mata dan Hati
Tulislah dari mata dan hati anda. Tulis perkara-perkara yang anda lihat dan juga anda rasai. Cari bahan-bahan yang dekat dengan hati anda agar apa yang anda tulis itu sangat berkesan untuk pembaca. Tidak kiralah penulisan itu jenis inspirasi atau novel.


5. Belajar
Dalam proses penulisan, anda mesti anggap diri anda sedang belajar. Sebagai manusia, kita tidak lengkap dan kerana itu kita perlu terus belajar perkara yang baru. Belajarlah dari mereka yang lebih tahu, dari teman-teman dan juga dari pembaca. Belajar juga dari buku-buku dan maklumat yang terdapat di Internet.


6. Kelengkapan yang Sesuai
Untuk menulis dengan efektif dan selesa, anda perlukan kelengkapan dan alat yang sesuai seperti komputer, kerusi dan meja, kamus, buku rujukan, tempat dan suasana yang boleh membawa inspirasi kepada anda.


7. Perancangan
Buat perancangan tentang subjek yang anda ingin tuliskan. Pastikan objektifnya. Perancangan penulisan ialah seperti menguruskan sebuah projek.


8. Konsep dan Tema
Anda perlu tahu konsep dan tema anda. Kalau tidak pasti, cari maklumat sebelum menulis. Pastikan dalam hal ini anda pentingkan kelainan. Jangan buat apa orang lain sudah lakukan.


9. Tajuk Tentatif
Tajuk atau judul sementara perlu ada. Ini akan memudahkan kerja anda. Perlu ingat bahawa judul ini adalah sementara sahaja kerana biasanya pihak penerbit akan menukar mengikut keperluan semasa.


10. Jalan Cerita
Tidak kira apa jenis penulisan anda (kecuali ilmiah), anda perlukan gambaran jalan cerita yang ingin diaturkan dalam penulisan anda.


11. Watak
Bagi penulisan buku cerita atau novel, anda perlu tahu watak-watak yang akan berperanan dalam penulisan anda. Aturkan watak utama dan kemudiannya watak-watak sampingan. Anda perlukan deskripsi watak-watak ini, misalnya gambaran fizikalnya, kelakuannya, teman-temanya, ahli keluarga dan sebagainya.


12. Lokasi
Bagi penulisan fiksyen, anda perlu tahu lokasi yang anda ingin gambarkan dalam penulisan. Tidak kira sama ada cerita itu berbentuk sci-fi, dogeng atau ‘present date’, anda perlu gambarkan latar tempat.


13. Ringkasan Plot
Untuk mudahkan penulisan, terutama bagi penulisan manuskrip fiksyen, eloklah anda aturkan ringkasan plot anda agar anda tidak keliru nanti.


14. Mesej
Pastikan penulisan anda membawa mesej-mesej tertentu yang akan memberi makna kepada pembaca.


15. Unsur Saspens
Dalam sebuah penulisan fiksyen yang baik, unsur turun naik perlu ada. Detik-detik saspens dan unsur berteka-teki akan menguatkan jalan cerita anda. Pastikan anda tahu di mana letak klimaks cerita anda itu.


sumber: karnadya.com

2 comments:

Dania Eryati said...

wah nani..aku nampak persamaan kita..aku juga suka menulis..best info kau ni..jom kita menulis nani..

Nani said...

oh yakah? wah... bah mudah2an satu hari nanti kita dapat buat buku sendiri kan.. hehe