Friday, 15 June 2012

Gambar-Gambar Di Kuching

Maaf ya agak telat menyiarkan gambar-gambar ini..
mari aku ceritakannya...

macam biasalah kalau pigi Kuching si Qaseeh cakap ada kek lapis, maka aku pun mencarilah kuih lapis yang dimaksudkan.. Jumpa juga dan ini sebahagian yang aku beli. RM10 ja setiap satu dan memang sedap tapi aku suka kek masam manis yg hijau tu... 

Qaseeh cakap makanan di sana nda sedap, hurm bagi aku not badla tapi susah betul mau cari restoran kalau bukan ke seberang Sg. Sarawak. nasi ayam penyet ni sedap jugalah tapi sambalnya mmg nda lawan yg Anjuneg Selera, Kota Kinabalu punyalah. Syukurlah bawah hotel kami menginap ada restoran Melayu yang masakannya sedap, kalau nda, patah kakilah balik2 pigi seberang cari makanan.

Kami menginap di hotel dua bintang, Hotel Liwah namanya... dengan keluasan bilik seperti gambar di atas hanya rm85 semalam. Luaskan? Kira murahlah tu. Insya Allah kalau lain kali ada rezeki dtg sni, kami akan menginap di sini lagi. Jimat. Hotel ini tidak direkomenkan oleh sesiapa tapi masa sampai aport Kuching, aku tergerak hati menempah bilik di Hotel ini di kaunter teksi. Syukurlah dapat yang bagus dan Hotel Liwah dikatakan hotel tertua di Kuching. Buli nampak dari perabot dalam bilik tu, memang klasik hehe..

ni pic diambil dari Google sebentar tadi bukan dari kamera aku... Tengok bangunan pun memang membuktikan hotel lamakan? Nampak signboard Chillipeppers tu? Haaa, itulah restoran yang menyelamatkan perut kami sepanjang di sana hehe...


Dan aku nda tau ada benda bi di sana. RM60 perkepala... Ingatkan ada makan buffet, rupanya minum jus dan kek lapis ja... Oleh kerana naik di sini nampak romantik, maka aku gedik2 jugalah mau naik. Mau merasa padahal kalau mau melihat pemandangan pesisir sungai ni boleh ja naik teksi bot yg lagi murah.

Di atas kapal... Tu dia hidangannya... Aku nda abis minum pun jusnya... 

Siapa lagi kalau bukan suami ku, Ghazali @ Panjang... Misai dan janggutnya cukup bulan aku servis sebab dia memang nda padan kalau cukur abis hahaha..

Maha Suci Allah.... Pemandangan di senja hari.. Inilah panorama yg akan dilihat semasa menyusuri Sg. Sarawak...

Bangunan hotel2 di tebing sungai... di Kuching banyak bangunan tinggi yang merupakan hotel bukan shopping kompleks atau bangunan kerajaan.

Dan ini......

Dan ini lagi..... Gambar ni dilarang komen banyak.. Bahaya.. Hehehe..

Walaupun sebelum ni aku bilang, nda suka pigi Sarawak tapi kedatangan kali ini mengubah sedikit perasaan itu. Bandarnya kurang sibuk jika dibandingkan Kota Kinabalu tapi seperti bandar ini lebih maju dari ibu negeri kita.. Iktibar kali ini, mungkin bandar2 lain di negara kita nampak tidak menarik tapi dengan mengunjunginya kita pasti akan merasa kelainan dan tahu bahawa setiap tempat ada keistimewaan tersendiri. Sebab tu bak kata pepatah jauh pejalanan luas pemandang bertambah pengalaman....

4 comments:

Dania Eryati said...

'cantik' tu background gambar lakimu nani..ngeheheheh...seksisssssss

Nani said...

hahaha.. tu la bah.. menyelit juga dia sna..

nowriz mars said...

wah romantik nya.. insya-Allah ada rezeki aku mo ke kuching lagi.. cantik ba bandarnya.. dulu aku pegi solo2.. tapi tempat baru kan.. aku jelajah jua sorang2.. nnt kalau sudah'berdua'kompom mo ke sana lagi.. :p

Nani said...

aku !st time lah ni pi sana. kalau bajet bnyk buli pigi Sarikin shopping.. tapi hari tu aku xdpt pg sna sbb bkn bawa duit bnyk pun.