Friday 22 June 2012

Dan Kini

Alhamdulillah, kemarin selesai dua urusan kerja. Satu kawin 29 Jun, yang satu lagi kawin 25 Ogos. Kira pening jugalah sikit mengatur dua pelanggan ni. Yang 29 Jun ni, tentang bajet ok tapi payment dan masa pulak masalah. Last minute baru dapat buat payment untuk pelamin dan fitiing baju. Aku yang nervous tau! Korang nih......

Yang sorang lagi, payment ok tapi lokek mau tambah bajet pelamin. Katanya bajet besar untuk catering. Ya aku faham dan adalah hak pengguna menentukan servis dengan harga yang terbaik diarasa menjadi pilihannya tapi itulah. Suka aku ingatkan di sini bajet untuk pakej kanopi dan pelamin adalah baiknya jika dibajet dalam RM4000. Kira mau kawin  besar-besaran (untk aktegori kampung-kampung ya) tapi bajet sikit mana ngam. Sekarang semuanya ikut trend dan trend sudah tentunya ber'harga.

Dalam urusniaga aku ni, payment untuk pelamin yang aku risaukan kalau pelanggan lambat-lambat untuk melunaskannya kerana aku hanya jadi ejen kepada bridal house kepunyaan kawan, so dorang ada strick sikit tentang deposit dan bayaran akhir. Bukan apa, selama dorang jalankan bisnes dorang pun sudah serik dengan janji-janji kosong, kalau dilayan sangat, lingkup jadinya. Baik, baik juga tapi ada hadnya. Kita bisnes maa, bukan sponsor. Untuk tempahan 25 Ogos ni sejujurnya aku tiada untung ke atas pengurusan pelamin, hanya pada kanopi ja kerana timbang rasa kepada pelanggan yang nda cukup bajet. Nda apalah, anggap sja kali ini ibarat menanam benih yang akan berbuah pada masa akan datang.

Buat masa ni aku hanya ada set kanopi sahaja, lalu dalam hati sangat berkobar-kobar untuk membeli peralatan pelamin pulak. Memang nda sabar tapi tunggulah rezeki yang akan datang. Apapun, aku sangat bersyukur akhirnya apa yang aku impikan tercapai.


Bila bersembang dengan kawan-kawan tentang kerjaya ramai diantara dorang yang nda sanggup duduk rumah jadi surirumah dengan alasan bosan dan mau pigang duit sendiri tapi aku pula sebaliknya. Aku FOBIA dengar perkataan kerja yakni makan gaji. Wah, tak sanggup membayangkan aku 8 jam wajib berada di luar rumah 5 hari seminggu. Tidak dinafikan, bekerja ni enjoy tapi aku nda bulihlah kecuali ditakdirkan satu hari kelak, aku makan gaji juga. Wallahu'alam.

No comments: