Thursday 14 March 2013

Mari Kita Cerita Ex... Hehe

Macam terlambat sudah aku mau tulis2 pasal entry sinta-sinta ni ba sb aku sdh kawin tp macam mana juga kalau ada sesuatu yg aku mau sampaikan. Mungkin berbentuk 'sesuatu mesej mahupun hanya cerita penglipur lara, terpulanglah sama kamu menilainya...

Ni kali aku mau sakap pasal putus sinta ba... Harap maklum pada pembaca semenanjung Msia sinta tu bermaksud Cinta. Huruf C yg aku pi suka2 ati tukar S tu kununnya pelat bagi kita urang Sabah lah kan? Siapa paham tu baguslah, yg nda paham korang pandailah kasik bunyi S=C, oke! Sajalah xmau taruk tu huruf C mcm jiwang sangat kalau pakai huruf formal.

Let's go!

1st time aku becinta kan masa umur aku 9-10 thn la gitu ; pada tahun 1994-1995 la kali tu. Aku ada dua kampung, sbnrnya. Satu kg tmpt aku menetap dan satu lg tmpt kbnykn klrga ku berpindah. Kg ke2 tu tmpt nenek2 dan kbnykn klrga rapat menetap slps berpindah dr kg lama. So bila cuti kami selalu ke kg nenek. Sna best, ramai geng x kira lelaki perempuan. Rumah saudara-mara berdekatan so kampung rasa meriah. X sma mcm kampung ku sb penduduk pun duduk jauh2 kwn pun x ramai.

So kg nenek ku ni kan ada sorg 2 pupu aku yg ngorat2 aku tp kami konon on off couple gitu. Kejap putus kejap sambung blk. Msa tu feeeling blm sebati sgt sb cinta budak2, suka yg gitu2 ja xda perasaan mendalam. Suka ketika bjumpa dan lupa ketika aku sdh blk ke kg ku. Eheee. Bila aku ke kg nenek, aku ni jd perhatian skit sb jrg ada sna. Wpun aku smsa kecik hitam legam tp mgkn aku jrg di sna so drg rsa aku menarik dan lain kali haha..

Pastu yg aku kira cinta yg ada felling msa aku drjh 5, 1996. Aku becinta sma budak drjh 6. Ni mmg ada feeling. Wpun hari2 jumpa main kirim2 surat gitu. Bila balik sekolah mesti adalah surat yg dibagi sb msa sekolah nda berani bejumpa. Becakap pun malu2 dan kejap sja. Bestnya budak2 dlu becinta xdanya mau becium bepeluk belobait semua tu mcm budak2 skg buat. Adoi, umur baru brp tp sdh pandai main sium2 tu semua. Bensi oo! Dari jauh klu nmpk boipren terus lari betapuk sb malu sangat! Kan? Hahaha. Tu pasal main kirim surat sja.

Yg ni bertahan selama 2 tahun la. Boipren ku sdh masuk form1 dan kami x sdh jumpa pun, masi jg cinta karas kunu. Hehe. Setialah katakan. Last2, bila aku sdh form1 dan dia form2, 1998 aku putuskan dia sb dia suka jeles2kan aku sama classmate dia. Time tu, aku sudah mula benci dia sb perangai dia masih kebudak2an dipandangan mata ku. Yalah, xda2 hal mau kasi jeles2 aku, mmglah geram. Lama2 aku bosan tingu dia bgtu, aku kasi putuslah konon. Apapun, kami masi jadi kawan sekampung, time dia form3 pun masi bekawan sma budak2 sekolah rendah main di bawah kulung hehe. Langsung xda hati aku mau balik sma dia wpun dia sntsa mau mengurat2 hehehe. Pasal perangai kebudak2an dia yg keterlaluanlah kononnya... Bijak kan aku menilai lelaki masa tu? Skg? Hemmmmm!

Kamu tau apa jadi budak tu skg? Dia sudah jadi polis dan perangainya 360 darjah berubah! Skrg dia sgt baik dan perangai pun gud very gud lah. Tapi yg aku respek dia smp skg, dia x prnh masam muka dgn aku. Klu balik kg dia akan cari aku tanya kabarlah semua. Layanan dia x prnh berubah wpun dia skg pun sudah kawin. Ya dia antara ex aku yg terbaik buat masa ni! Tidak berubah!

Pernah sekali, kami terserempak di restoran. Dia dgn bni dan cousin2nya makan semeja, aku dgn suami. Dia tegur aku mcm biasa depan bni dia, dan dia tarik aku pg kereta semata2 dia mau kasi tinguk aku anaknya. Sekali lagi, depan bninya dan depan suami ku, okey! Aku terkulat2 ba kena buat bgtu takut salah satu psgn kami cemburu. Nasiblah nda. Dia btl2 xprnh berubah. Dari dulu baik sampailah skrg.

Slps putus dgn dia time budak2 dlu aku hanya bercinta dgn 3 org sja dan ke4 dgn suami dan terus kawin. See? Aku mmg x aktif becinta, bkn mcm kwn2 yg lain, 5 thn di smk 5x jgla tukar boipren. Tp ketiga2 percintaan aku sblm kawin tu ndalah membawa feeling putus cinta yg sampai menjejaskan hati dan perasaan ku. Masa tu aku ada satu prinsip, aku cinta org yg cintakan aku. Xmau cinta, jgn paksa, tinggalkan sja. Tu psl, aku klu putus cinta dlu ndala merana sgt.

Tp kan, x semuanya ex ni sanggup berkawan dgn kita rupanya... Ada juga yg lain btl tabiatnya.

Paling menyakitkan bila kita sdh xda apa2 dgn org tu tp masi perlu berurusan dgn dia hari2 dan dia pula selamba buat mcm x prnh kenal kita pun. Langsung xmau menjaga hati wpun perpisahan berlaku secara baik.

Come on la... Perlukah buat macam tu? Apa beza dia dgn ex2 aku yg lain? Dia hebat sgt ka?

Kalau ya pun sudah tak cinta x payahlah berlagak yg kita ni langsung x prnh muncul dlm hidup dia sbg org yg istimewa. Lu jiwang la bro...

Kah kau masih ada hati dgn aku?

Pendek kata: HENTIKAN BERLAGAK!
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments: