Sunday 17 March 2013

Kita Merancang Tuhan Menentukan

Aku betul2 maukan ketenangan hidup skg ni... Dan kamu taukah bahawa hanya rumah yang selesa boleh membuatkan aku tenang. Hidup ini bermula dari rumah. Tidak semestinya rumah tu hebat sangat dan mewah, asalkan selamat, selesa dan kemas sudah cukup bagi ku (konon tapi design rumah yang bakal dibina sangatlah boleh tahan...).

Actually, aku keliru sangat... Aku nda bulih tunggu lama untuk bikin rumah. Baru dapat rasa bila keja sendiri payah dpt pembiayaan. Kau income ribu2 sebulan pun tanpa meminjam duit di mana2 kau kena tunggu bertahun utk simpan duit barulah boleh tanggung biaya perbelanjaan yg kau maukan.

Mungkin Allah ingin menduga kesabaran ku. Kamu tau? Sblm start buat rumah kami yg ala kadar tu, aku mau minta bikin rumah biasa dulu di kg tapi yg aku pelik sangat ni, tiap kali cari tukang mesti semuanya sibuk. Aik, bikin rumah buruk pun xda tukang? Melampau sgt aku rasa. Aku mau buat rumah kayu bulat ja ba. Kayu yang nda payah beli di mana2 just upah org cari dalam hutan sekaligus dengan membinanya.

Rumah utama tu kena tunggu sikit masa lagi, baru dapat start. Skg masalah dia ialah, duit blm berapa cukup. Doakan rezeki kami bertambah dan apa yg aku rancangkan dapat dilaksanakan secepat mungkin.

Amin.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

3 comments:

Gunaqz said...

Hi Nani,
Sabar kau yah, aku faham tu perasaan nda sabar ada rumah sendiri. Aku pun rasa gitu, sudah dua tahun memendam rasa. Hari ni first time kami pi survey property mo beli bikin tapak. Ngam sudah di hati.. Tapi itu harga .. aduh, mau copot jantungku. Baru tapak, belum campur kos membikin rumah.

Sama-samalah kit berdoa semoga dimurahkan rezeki, dapat kumpul duit bikin rumah. Kami pun kerja sendiri, memang payah mo dapat pembiayaan dari bank. Kumpul sendiri jak. Sabarlah kita Nani. :-)

QASEEH HATIKU QASEEH said...

Sabar bah..pelan2 ko ahhh
Bkn sng mau bt/beli rmh..tek tym jgk..mo pikir yg sesuai..selesa dan kemampuan yg pling pnting..laki aku keja 10 thn baru la dpt beli rmh..nasib la tym tu harga masi bole thn la utk d loan dgn kemampuan yg dia ada..200k++..kalau skrg teda sda dpt tu harga..mungkin trpaksa la kami tgl kuarters smpi pencen..in our housing tu..rmh2 yg kna jual skrh harga nya..starting 400k++..itu value bg rmh yg kami
beli thn 2007..mcm ko ada tanah lg bes tau..buli bt rmh brapa bsr yg ko mau..cuma pelan2 la kn..aku lg prfer bt rmh dr beli rmh..tp pa buli bt d kk ni mn la mmpu beli tanah..gilak mahal nya...apartment pn skrg 200k++..pakal jak keraja aku teda d kampung..klu nda aku lg suka tgl d kg2...

Nani said...

Gunaqz: ada pula kwn ku jg ni yg susah meloan hehe. Ya ba sabar sjala jwbnya situasi skg ni. Aku tapak suda ready tp tu la mau kumpul skit sja lg baru dpt start ni.

Qaaseh: kak, untungla kamu sdh beli time murh. Btl, harga rmh d kk skg mencekik leher suda. Klu kamu pencen nti buli jual rmh d kk dan buat banglo di kg pula hehe. Aku ni bila mau sesuatu mau yg cepat2 sja wpun situasinya mcm skg. Sukar dikikis ni perangai :p. Semangat bila baca komen kamu di atas. Tq.