Thursday 29 December 2011

Sebelum Aku Tidur

Petang tadi time ujan-ujan tu, tiba-tiba kawasan rumah aku blackout.. Suami merengek-rengek minta masak mee maggi.. Urang bilang, makan megi time ujan-ujan, sedap.. Nah, itulah tu dia minta masak megi. Belum aku masak, dia sudah .... Kroooh !!! Krooooh!!! Tertidur. Kesian, baru balik keja. Aku pun nda jadilah masak megi. Aku melipat kain. Abis lipat, rasa boring pula dan lapar. So turunla aku pigi kedai membeli apa2 yang patut. Kira mencari keropok lekor tapi tiada orang menjual jadi beli martabak jawa, goreng pisang dan buntut ayam panggang ja. Ni kali aku jalan kaki ja, nda la aku mendrive, senaman sikit. Kereta pun baru cuci tadi. So, akibat kekenyangan, tidur awal la tadi. Blm jam9 pun so tu pasal mata masi celik lagi walaupun suda pukul 1 pagi.

Urm... Di malam2 buta ni aku macam mau flash back secara ringkas ja hidup aku sepanjang tahun 2011 ni. Kiranya macam muhasabah dirilah bah ni.

Tahun ni merupakan tahun yang sukar juga bagi aku. Meninggalkan MLM (jualan langsung) pada bisnesnya (masi guna produk) sebab aku rasa terkejar2, hidup kelam-kabut dan tertekan.. Bukan salah leader aku tapi aku dengan rela hati mengundur diri buat sementara waktu. Salah satu alasan kukuh, aku nda pandai drive. Nda mau menyusahkan upline jumpa prospek sini-sana mengharapkan dorang.

Dari itu, aku cuba cari keja yang akan membuatku hidup secara biasa semula sebab buat MLM ni kau bukan biasa, kau luar biasa. Ada matlamat, positive thinking dan fokus ! Dapatla juga keja tu dan aku rasa diri makin slow, down, dan aku rasa aku hampir jadi orang lain, bkn diri aku. Mungkin pasal tempat aku keja tu nda sesuai dengan status dan pengalaman keja aku.

6 bulan bekerja, aku berenti dan jadi surirumah sepenuh masa. Rasa lega sedikit sebab, rumahtangga terasa lebih aman jika isteri yang mengatur segala-galanya. Dan memang ini aku mau dari dulu. Aku bukan mau jadi jutawan, bukan mau jadi CEO, bukan mau jadi wanita hebat di luar. Aku mau hebat di dalam tapi selama beberapa bulan, hebat juga konflik dalaman aku.

Konflik tu, dalam mengimpikan aku menjadi surirumah, ada satu naluri yang meronta-ronta supaya aku jadi wanita yang ada pencapaian. Aku perlu buktikan sesuatu pada orang tapi di akhir tahun ini, aku dapat rasakan, itu hanya naluri terpencil. Naluri utama ku ialah tetap menjadi surirumah. Ya, walaupun kami bukan orang senang di sini tapi asalkan hati aku tenang, tenteram.. Duit bole cari tapi ketenangan susah .... Semoga dengan keyakinan dan pendirian ini rezeki datang dengan cara lain.

Insya Allah, kalau rezeki aku memang dalam MLM tiba masa aku bole bangkit balik. Kalau rezeki itu bukan pada kerjaya aku, semoga suami aku mendapatnya dalam pekerjaannya pula. Amin...
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

2 comments:

miya said...

bestkan jd surirumah,, mengurus rumahtangga sendiri.

tp aku mau jugak bisnes ni, sbab mcm yg ko ckpla, mau jgk ada pencapaian.

kan?

Nani said...

aku mmg xda cita2 slps kawin asal aku buli jaga family dgn baik tp nasib nda sama dgn apa yg kita plan jadi, wpunsurirumah mau jugalah buat sesuatu yg org buli pandang tinggi sama kita terutama aku sbb family (bapa) ku tu mcm masi mau tingu aku berjaya.