Saturday 5 October 2013

Hikmah Demi Hikmah

Hari khamis lepas, agak sibuk dan hari yang sangat letih sebenarnya. SK Sosop mengadakan sukan rumah2 dan oleh kerana sekolah ni serba kekurangan, xda padang sekolah krn bentuk muka bumi yg berbukit maka padang kampung sebelah dijadikan tmpt diadakan sukan.

Mulanya, aku cadang tutup kantin sebab semua guru dan murid tiada di sekolah, mau bawa jualan ke padang takut nda abis. Last2, bawa juga jualan. Alang2 sdh jd sebahagian dari sekolah ni, kalau boleh ndala lagi aku mau ketinggalan setiap aktiviti yg boleh disertai.

Mcm dlu time aku keja di Peladang, satu2nya aktiviti yg sepatutnya aku nda lepaskan ialah Mesyuarat Unit. Kebetulan masa masuk keja sna aku baru disahkan mengandung 2mgu, aku alah naik kereta. Sdh bsalin pun aku masi nda mau ikut mesyuarat unit, smpla aku berenti keja aku x prnh ikut. Bila dipikir balik, itu satu2nya pengalaman yg aku lepaskan. Terus mcm nda lengkap kewujudan aku d sna dlu.

Pendek kata, skg ni aku mau menikmati setiap detik, peristiwa dan menghargai setiap moment dlm hidup ku. Nda mau adalg yang terlepas.

Hasilnya, dpt juga jualan yg bnyk dan seronok tgk budak2 kampung sndri dalam acara tu. Teringat pula zaman aku dulu. Kenangan tu manis tp bila diingat balik aku sedih. Ok, ok. Takmau sedih2 ya...

Aku baru siap baca modul dan buat nota. Hampir jam11, aku sikit pun nda ngantuk dan masi boleh fokus pada apa yg aku baca dan tulis. Rasa mcm luarbiasa sekali. Dlu masa masih sekolah menengah xda2la ni perasaan bgni. Baru buka buku, ngantuk suda. Adakah ini juga hikmah?

Dikala aku mengalami keretakan rumahtangga aku masih boleh terfikir untuk sambung belajar dan ia betul2 aku lakukan?

Balik dari bejual di sukan tu, aku penat sangat. Pastu teringat lagi psl study, terus rasa stress sekejap tp aku cepat2 positifkan minda. Syukurlah, aku dapat mengalahkan gangguan emosi yg seketika itu.

Adakah dapat ku harungi yg seterusnya? Kantin, kanopi, kerja2 surirumah? Allah sja yang tau.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

2 comments:

Angelina said...

Hi. Kata orang, everything happens for a reason. Mungkin kita punya masalah yang berbeza. Saya pun baru jumpa blog ni jadi tidak tau hujung pangkal cerita. Tapi apa yang pasti, kita sama2 mau keluar dari belenggu masalah dan mencapai satu matlamat yang sama, kehidupan yang PASTI. Sama2 la kita berusaha ke arah itu dan saya doakan kamu all the happiness in the world. Have a great Sunday! :)

http://vitaminsyouandme.blogspot.com/

Nani said...

tq angelina... mau bnyk2 baca lagila baru kau phm ni cerita hehe.