Tuesday 10 September 2013

Damainya di Kampung

Aku kalau suda di kampung, rasa xmau balik rmh sndri lg. Snila klrga ku yg asli wpun drg kebanyakannya bkn Muslim. Maklumla parents aku mualaf masa drg muda dlu, hampir 30 thn yg lalu drg convert.

Kalau yg blm tau, aku ni keturunana Kimaragang-Rungus. Membesar di perkampungan Rungus ttp dewasa dgn persekitaran org Sungai di pekan Pitas.

Kenapa aku blg damai di sni, sb di snilah keturunan ku berada. Baru terasa diri 'asli' gitu. Dewasa dlm psekitaran kaum lain dan jg berkahwin dgn kaum lain, terasa mcm ada kecelaruan dlm diri ttg budaya.

Kerana family lain agama, nda berapa terasa kita ni ada family yg bsr. Bila ada kenduri, majlis kawin dan perayaan, terasa sgt mcm kami2 sja. Yg jadi tetamu hanyalah sahabat handai dan kenalan.

Agama biarlah berbeza, asalkan terasa dekat dgn klrga sndri dan dpt merasa diri adalah diri yg sbnr.

Aku mau diri ku balik. Seperti ada sesuatu yg merampas. Kata Maya Karin, "pulangkan" hehe...
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments: