Monday 16 April 2012

Soto di Sabah

Bila aku ingat-ingat balik, aku mula kenal makanan bernama soto ni masa umur 13 tahun iaitu kira2 14 tahun yang lalu. Pertama kali merasa makanan ini aku sudah menyukainya kerana rasa kuah yang pada aku begitu sedap lalu dalam tekak. Dan apa yang betul-betul aku suka pada soto yang first aku makan ialah cara hidangannya. Sori, aku nda dapat bagi gambar tapi aku buli bagi gambaran dengan ayat-ayat.

Ok, begini. Atas tu ada hirisan timun, bawang goreng, daun sup dan ayamnya dihiris halus. Bagi aku, penyediaan sedemikian sangat menarik dan membuka selera.

Selepas beberapa tahun, aku menginjak kaki ke semenanjung, bertemu pula soto yang dicampur dengan sayuran taugeh disertakan juga telur rebus. Ok, itu juga sangat menarik.

Tetapi kini, aku nda jumpa lagi rupa soto macam yang aku cerita di atas iaitu ayamnya dihiris halus tetapi seperti gambar di atas tu. Ayam dihiris besar, bikin muak!

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

3 comments:

QASEEH HATIKU QASEEH said...

ko pigi sna cntre point sblh restoren mamak dpn piza hut tu...tp aku x suka sda soto gtu...aku jatuh finta dgn soto banjar since aku selalu ot p twu...kwn introduce itu soto..must have wit sambal lada nya yg maveles n brapi...nyum3....cni kk soto banjar yg sedap tp teda sesedap bkin sndiri...hehehe...d alam mesra d restoren padang mknn jawa...sblh kadau biliard...klu lunch hour bratur urg tnggu neja kusung mkn ayam penyet ctu....make sure order air ping.. pedas smbl nya bulu nanges owh....

Nani said...

kalau yg di CP tu mmg selalu juga aku makan tapi soto banjar macam blm lagi. selalu org cakap tu yg d AlamMesra, macam mau try ja... tunggu kau hehe

miya said...

ya... kalau ayamnya besar2 ndak sedap. soto banjar yummy sebab ada bergedil.