Sunday 15 April 2012

Hajat

Masuk ke8 hari kami bermastautin semula di kampung (Kelumpang, Pitas). So far semuanya ok, tapi sejak insiden hari tu aku rasa aku sudah jumpa balik secebis; serpihan; sebahagian dari diri aku yang sebenar. Aku semakin berani berekspresi dan agak naik kepala sedikit. Nda, aku nda plan pun akan bertukar sikap ia datang dengan sendirinya. Fine! Aku terima dan selesa dengan pembaharuan ini. Agak rileks dengan keadaan ini. Ya rileks, bebas...
Pada hari ke8 kami masih bermalam di rumah mertua yg hanya terletak di sebelah rumah. Di sebelah dengan hanya jarak 1 kaki. Dekat bukan? Rumah nda abis kemas lagi. Bilik tidur sudah kemas bak pengantin baru tapi ruang tamu dan dapur belum kemas sepenuhnya.. Ada sedikit lagi buku-buku belum disusun di atas rak buku. Rak tu menunjukkan yang aku masih ulat buku hingga sekarang. Banyak lagi buku yang menggoda hati ku tempoh hari tapi nanti2lah aku tambah koleksi bacaan. Senang-senang dulu.
Kalau kamu tanya apa angan2 aku yang terhebat masa kini jawapannya ialah, renovation rumah. Betul! Aku sangat2 maksudkannya cuma ongkosnya belum ada dong.
Apa yang aku lihat, kaki lima (beranda) perlu diruntuhkan kerana sudah terlalu uzur. Hari tu aku cadang mau bina rumah baru tapi ongkos nda mengizinkan lalu aku ke plan b just renovate saja.selain beranda, aku mau buat 3 buah bilik tidur baru, tandas dan dapur baru.
Tandas yang ada sekarang sangat sempit dan ada kesilapan dari segi seni binanya. Bilik yang ada sekarang luas tapi hanya satu. Aku perlukan bilik baru utk aku, anak aku dan tetamu. Bilik yg ada sekarang aku mau kasi jadi sebagai bilik pakaian. Segalam almari pakaian aku mau simpan dalam satu bilik supaya nda ganggu ruang di bilik tidur. Aku mau tempat baradu yang betul-betul kemas macam bilik hotel. Melampau tak imaginasi aku? Hahahaha...
Oh ya. Alhamdulillah, bisnes sewa canopy aku sudah on sejak 13hb yang lalu. Sudah mulai dapat tempahan pun. Nda sangka juga ter'start pula seawal ini padahal plan untuk tahun depan atau depan lagi 2013/2014.
Malam tadi, mak mertua aku bagitau my hubby yg ada cousin dia suruh isi kekeosongan kerja di LKIM. Cousin dia janji akan tolong rekomen dengan bos (jadi orang dalamlah kiranya) tapi jawatan tu bertaraf sementara. Bila Panjang tanya pendapat aku sama ada memohon keja tu atau macam mana, aku pun berhujahlah.
Makan gaji tu bagus tapi untuk jangka masa panjang aku rasa kurang bagus. Kalau setakat jawatan pekerja rendah tu baik lupakan. Bikin kacau bisnis saja tu. Lebih baik, alang2 sudah mula bisnes, baik fokus saja nda payah fikir/mengharap mau makan gaji lagi. Bila kita nda terikat dengan majikan, kita ada banyak masa merancangkan dan melaknsakan impian kita. Lainlah kalau jawatan ko pegawai gaji 3k ke atas, baik bisnes buat sebagai sampingan. Kalau setakat gaji 1k, baik bisneslah.
Cousin dia cakap, kebun getah biarkan orang yang buat keja... Ya betul, tapi kalau tidak dipantau, mampos cepatlah pokok2 getah tu semua..
Aku nda taulah. Aku bila sudah start begini, bnerenti keja di bandar dan balik kampung, aku terus optimis yang hidup bakal cerah dengan kerja sendiri. Sudah mamcam-macam plan dalam kepala otak aku sekarang. Tiada lain tiada bukan, ingin berbudi kepada tanah.
Cousin aku dapat kerja Kerani N17 tau beberapa tahun lalu. Dgn gaji yang mungkin RM1500 saja, dia rasa nda berbaloi lalu buat keputusan resign dan buka ladang sawit. Sekarang dia sudah mampu beli kereta Dmax dgn bayaran ansuran RM1000++ sebulan.. Banglo lagilah dia belum buat, tunggu 2, 3 tahun dari sekarang. So, kalau sekarang dia masih makan gaji aku rasa dia nda mampu pun beli kereta tu. Malah, belum hujung bulan sudah garu kepala memikirkan nafkah anak bini. Sebab itulah aku sgt optimis nda mau makan gaji sudah.
Memanglah keja dengan kerajaan ni kau bulih makan gaji buta, nda payah dikerah-kerah macam anjing seperti apa yang dialami oleh laki aku masa keja dengan swasta dulu tapi aku rasa macam slow sangat putaran hidup kalau harapkan gaji ja tiap bulan.
Pendek kata, nda semestinya apa yang kita rancangkan akan terus jadi kenyataan tapi kalau kita percaya dan yakin dengan pendirian kita, insya Allah pasti ada jalan yang membawa hasil kejayaan.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

4 comments:

Cinoi said...

Tapi mmg ada dicakap dalam agama kan berniaga itu la yg paling bagus.

QASEEH HATIKU QASEEH said...

gud luck nani!!!

YA BGS TU KO PNYA PILIHAN...
KEJA SNDIRI LG BERBALOI N PUAS HATI IF KO SDA NMPK ITU LNDASAN NYA...JUST DO IT!!!!

SSH DAHULU SNG2 KEMUDIAN...
MKN GAJI NIE...BYK PRO N KONTRA NYA...
PALING AKU NDA SUKA...MASA AKU TERIKAT DR JM 8AM TIL 5 PM...

patut la ko teda on9..
wlpn jauh..keep in touch here...

mn la bh jauh pitas n kk...
hehehe
tp aku blm prna smpi pitas..
kota marudu sija..

nnt aku jln2 p sna cari ko ah..
:))

Aku MamaGlam said...

Ya saya sukung, Yang Arif.. huhuhuuhu.. Bagus la, moga berjaya semua yg dirancangkan.

miya said...

gud luck!!